پروفسور دکتر ویلهلم گیروس
برگردان شین میم شین
پیشکش به احمد محمود
الکساندر سِرگِیویچ پوشکین (1799 ـ 1837)
شاعر و نویسنده روسی
بنیانگذار ادبیات مدرن روسی و یکی از بزرگترین شعرای
روس
آثار:
روسلان و لودمیلا
زندانی قفقاز
فواره باغچه سرای
کولی ها
سوار برنجی / سوارکار
برنزی
دختر سروان
شوالیه خسیس
داستان ماهی گیر و ماهیک
جشن بین طاعون
تابوت ساز
غلام پست
ضربه آتشین
دام سیاه
بی بی پیک
مسخره و زندگی
دختران سیاه
·
هومر، اریستوفانس، شکسپیر، گروانتس، گوته و یا پوشکین برای
جامعه سوسیالیستی در مقایسه با فرماسیون های اجتماعی ـ اقتصادی پیشین، معنی و
اهمیت دیگری و ژرفنده تری دارند.
1
هومر (حدود 800
ق. م.)
هومر در ایام
نابینائی اش
اثری از ویلیام
ادولفه بورگراو (1874)
اولین شاعر بزرگ
غرب
مؤلف «ایلیاس» و
«اودسه»
محل و تاریخ
تولد و مرگ هومر نامعلوم است، ولی در تأثیر خارق العاده او تردیدی نیست.
·
هومر و یا اریستوفانس در زمان حیات هنری خود، از معنی و
اهمیت محلی و محدودی برخوردار بوده اند.
2
·
هومر و یا اریستوفانس با توسعه فرهنگ سوسیالیستی جهانی به
مؤثریت تمام ارضی (سیاره ای ـ زمینی) نایل می آیند.
3
·
موضوع هنر در جامعه سوسیالیستی توسعه یافته عبارت است از
تشکیل انسانتصویر همبود سوسیالیستی:
· «هنرها به مثابه وسیله صرفنظرناپذیر و بی جانشین جامعه برای پی
افکندن این انسانتصویر سوسیالیستی و مؤثریت بخشیدن بدان به مثابه آرمان و ایدئال
درخور ارزش در جامعه است.»
·
(از مصوبات شورای دولتی آلمان دموکراتیک. در تاریخ 30 نوامبر 1967)
معنی و اهمیت اجتماعی خاص
هنر
·
معنی و اهمیت اجتماعی خاص هنر سبب می شود که این تئوری با
مسائل ژرف زیر دست به گریبان باشد:
1
·
با مسئله رابطه میان هنر و واقعیت (رئالیته)
2
·
با مسئله رابطه میان هنر و روند زندگی اجتماعی
3
·
با مسئله فونکسیون هنر در این روند
4
·
با تحول هنر در جریان توسعه اجتماعی
5
·
با مسئله وجود قانونمندی در این زمینه
6
·
با مسئله تأثیر متقابل میان هنر و اقتصاد
7
·
با مسئله تأثیر متقابل میان هنر و سیاست
8
·
با مسئله تأثیر متقابل میان هنر و جهان بینی
9
·
با مسئله تأثیر متقابل میان هنر و ایدئولوژی
10
·
با مرزبندی هنر با علم و فلسفه
11
·
با این مسئله که آیا هنر و علم و فلسفه ـ همانطور که هگل و
لوکاچ می گویند ـ فقط سه مرحله و یا سه
فرم شناخت اند؟
12
·
با این مسئله که آیا هنر و علم و فلسفه موضوع متفاوتی
دارند؟
13
·
با این مسئله که روند تمایز تاریخی میان رشته های مختلف
هنری زیر مشروط به چه بوده است:
·
موسیقی
·
شعر
·
نقاشی
·
رقص
·
فیلم
·
تلویزیون
·
و غیره
14
·
با این مسئله که روند تمایز تاریخی میان نوع ها و زیرنوع
های هنری مشروط به چه بوده است؟
15
·
با این مسئله که این روند تمایز هنری چه تأثیری در شکوفائی
فعالیت استه تیکی هنرمندان و جامعه ایفا کرده است؟
16
·
با این مسئله که شیوه تأثیرگذاری هنر بر واقعیت عینی از چه
قرار است؟
17
·
با این مسئله که رابطه میان ساختار و تأثیر آثار هنری از چه
نوع است؟
18
·
با این مسئله که تأثیر آثار هنری فرماسیون های اجتماعی ـ
اقتصادی از بین رفته در عصر حاضر به چه وسیله ای مشروط می شود؟
19
·
با این مسئله که رابطه سنت و مدرنیته در هنر از چه قرار
است؟
20
·
با این مسئله که معیارهای ارزشی در هنر از چه نوع اند؟
21
·
با این مسئله که توسعه آنها بر طبق قوانینی بوده است؟
22
·
با این مسئله که رابطه میان محتوا و فرم آثار هنری از چه
نوع است؟
23
·
با این مسئله که بلحاظ محتوا، در هنر چه چیزی از بزرگترین
معنامندی برخوردار است؟
24
·
با این مسئله که فرم هنری به چه معنی است؟
25
·
با این مسئله که رابطه میان تصورات هنرمند با موضوع مادی
شیئیت یابنده در هنر از قبیل زبان، سنگ مرمر، عکس، صدای (تون) موسیقی از چه قرار
است؟
26
·
با مسئله رابطه میان حسیت (احساسیت) و انتزاع (تجرید)
27
·
و قبل از همه، با مسئله
رابطه میان تخیل و تفکر
28
·
با این مسئله که رابطه حقیقت برای هنر از
چه معنائی برخوردار است؟
29
·
با این مسئله که حقیقت هنرمند از چه قرار است؟
30
·
با مسئله رابطه میان ارزش استه تیکی و ارزش اخلاقی در آثار
هنری.
31
·
تلاش در جهت توضیح این مسائل تاریخ طویلی دارد و در این
تلاش تاریخی طویل، خلق های همه قاره ها به انحای مختلف شرکت داشته اند.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر