۱۳۹۲ اردیبهشت ۵, پنجشنبه

ارزشداوری (2)

 پروفسور دکتر ولفگانگ ایشهورن
برگردان شین میم شین

I
طبقه بندی جنبه های مربوطه

·        در رابطه با مفهوم «ارزشداوری» حداقل باید میان سه جنبه زیر فرق گذاشت:

الف
·        جنبه حکمی

ب
·        جنبه هنجاری
ت
·        جنبه قانونی (شرعی)
 
 الف
جنبه حکمی

1

·        قضاوت و یا داوری می تواند «ایکس (بلحاظ اخلاقی) خوب است» را به مثابه یک تبیین زبانی تلقی کند که فرم یک عبارت حکمی به خود گرفته است.

·        (حکم (جمله) عبارت است از ساخت منطقی ئی که واقعیت امری را منعکس می کند.
·        برخلاف مفاهیم که انعکاس چیزها، خواص و روابط مشخص اند، احکام بیانگر آنند که برخی چیزها حاوی برخی از خواص اند و میان آنها رابطه معینی وجود دارد. مترجم)

·        مراجعه کنید به حکم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

2

·        اکنون احتمال آن می رود که بتوان آن را به مثابه حکمی حقیقی و یا باطل تفسیر کرد.

·        (اگر حکمی انعکاس درستی از چیزی باشد و حاکی از آن باشد که آن چیز حاوی خواص معینی است و اگر این چیز بطور عینی، خواص یاد شده را داشته باشد، آنگاه می گوییم که این حکم، حقیقی و درست است و در غیر این صورت باطل و نادرست خواهد بود. مترجم)

3

·        یعنی «ایکس (بلحاظ اخلاقی) خوب است» یا با اتکاء بر تعریفی دقیق از «خوب»، به مثابه یک کیفیت اجتماعی در باره چند و چون شیوه رفتار معینی فرمولبندی شده و یا با اتکاء بر چند و چون های معینی از شیوه های رفتار در باره محتوای معنوی «خوب»، تحت شرایط اجتماعی معینی فرمولبندی شده است.

4

·        چنین تفسیر ممکنه ای از عبارت «ایکس (بلحاظ اخلاقی) خوب است» ـ اما ـ آن را به عبارتی بدل می سازد که بلحاظ ارزش کاملا خنثی و بیطرف است و ربطی به ارزشداوری ندارد، یعنی فاقد گشتاور تصدیق، تأیید، آماجگذاری و تصمیمگیری است.

5

·        بی تردید نمی توان چنین حکمی را همزمان و از نقطه نظر واحدف بمثابه یک حکم حقیقی و یا باطل تلقی کرد و برای ارزشگذاری به خدمت گرفت.

6
·        از این رو، اصطلاح «ارزشداوری» ـ اگر «داوری» با «حکم» یکسان تلقی شود  ـ تناقضی را در بطن خود نهفته است.

ب
جنبه هنجاری

1

·        معنی اخلاقی خاص عبارت «ایکس خوب است» می تواند در سطح فونکسیون های زبانی پراگماتیکی قرار داشته باشد.

·        مراجعه کنید به پراگماتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

2

·        عبارت یاد شده ـ به این معنی ـ مشخصه ایده ای شیوه رفتار معینی را تبیین می دارد و یا نسبت به بقیه برجسته می کند و بدین طریق پیشه کردن شیوه رفتار معینی را برای عموم واجب می شمرد.

3

·        بواسطه این عبارت، از انسان ها خواسته می شود که موضعگیری و رفتار مشابهی با «ایکس خوب است» را اتخاذ کنند.

4

·        بدین طریق، «الزامی»، هنجاربندی اخلاقی ئی تبیین می شود.
·        محتوای اصلی معنی مبتنی بر ارزشداوری عبارت «ایکس خوب است» از این قرار است.

·       

·        مراجعه کنید به هنجار (نرم) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری


5

·        اطلاعات حاصله از مورد الف برای این چنین عبارتی در رابطه با فونکسیون اخلاقی اش، اکنون می تواند به مثابه پایه اطلاعاتی، وسیله کمکی اطلاعاتی، ماده خام و یا قرینه یکدیگر تلقی شوند.

ت
جنبه قانونی (شرعی)

1

·        کدگذاری کردن هنجارهای اخلاقی با استفاده از عبارات زبانی از نوع یاد شده، که فرم جملات حکمی دارند، فونکسیون اجتماعی مهمی را جامه عمل می پوشاند.

2

·        این امر به تضمین ایدئولوژیکی مقررات هنجارین و به تشکیل نظر همگانی واحد در مورد آنها خدمت می کند و سطح مشروعیت و قانونیت آنها را بالا می برد.

3

·        فرم ماقبل توصیفی فونکسیون هر الزام اخلاقی بمثابه فرم وجودی ئی جلوه گر می شود که به شکلی بی چون و چرا فرمولبندی شده است.

4

·        آنگاه اعتبارمندی هنجارهای اخلاقی تقویت می شود، آن سان که آنها به صورت چیزی لغوناپذیر، طبیعی، بی چون و چرا و مبتنی بر خرد جلوه گر می شوند.

5

·        اصطلاح «ارزشداوری» در معنای ایدئولوژیکی ـ پسیکولوژیکی ـ اجتماعی به مثابه «داوری»، اینجا و بطور کلی در منطق مدرن، نه بمثابه حکم، بلکه به عنوان اکت (عمل) پسیکولوژیکی ادعا، درک می شود.

6

·        تقویت و تضمین اعتبارمندی یاد شده ی هنجارهای اخلاقی می تواند ـ اگر به صورت نظر همگانی در آید ـ برای پیشرفت اجتماعی و ایدئولوژیکی و برای آزادسازی توان های خلاق روحی افراد جامعه از اهمیت بزرگی برخوردار باشد.

7

·        البته پیش شرط آن، سیستمی از هنجارهای اخلاقی است که خادم پیشرفت اجتماعی باشد، به همان سان که با اخلاق انقلابی طبقه کارگر و جامعه سوسیالیستی نمایندگی می شود.

8

·        یکی از وظایف کار ایدئولوژیکی بویژه عبارت است از تقویت تشکیل نظر سوسیالیستی همگانی با استفاده از هنجارهای اخلاقی کار و همبود سوسیالیستی.

9

·        اما در سیستم ارتجاعی اخلاق ـ مثلا اخلاق کاپیتالیستی ـ این مؤثریت داوری اخلاقی تأثیر معکوس به جا می گذارد.

10
·        آنگاه همین اخلاق بمثابه نظام مقدسی تجلی می کند و مبارزه در راه پیشرفت، بمثابه چیزی غیر طبیعی، تبهکارانه و شرارت آمیز جلوه می کند.

11

·        مسئله ارزشداوری، بدین طریق بمثابه مسئله مهم مبارزه طبقاتی ایدئولوژیکی در می آید.

12

·        جنبه های مختلف این مسئله نباید با یکدیگر عوضی گرفته شوند.

13

·        چند معنامندی اصطلاح «ارزشداوری» چنین عوضی گرفتن ها را به آسانی امکان پذیر می سازد.

14

·        تجزیه و تحلیل جنبه های مختلف مسئله ارزشداوری تنها بر بنیان ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی امکان پذیر است.

15

·        در فلسفه بورژوائی همراه با ناتوانی از ارائه تجزیه و تحلیل درست، زمینه برای پیدایش طرح های تئوریکی رقابت آمیز مختلفی هم از نوع ایدئالیستی ـ عینی و هم از نوع ایدئالیستی ـ ذهنی هموار می گردد.

16

·        قابل تذکر است که مسئله ارزشداوری فقط بر ارزشداوری اخلاقی محدود نمی شود.

17

·        تجزیه و تحلیل انواع دیگر ارزشداوری، مثلا انواع استه تیکی ارزشداوری باید بطرز مشابهی مثل تجزیه و تحلیل داوری اخلاقی صورت گیرد.

18

·        مشاجره بر سر ارزشداوری در تئوری اجتماعی بورژوائی ـ قبل از همه ـ در دهه های آغازین قرن بیستم آغاز شد و بعد بحثی پیرامون نقش ارزشگذاری (ارزشداوری) در علوم اجتماعی در گرفت که تا عصر حاضر ادامه یافته است.

الف

·        طرح های مختلف و اغلب در رقابت با یکدیگر، پیرامون این مسئله توسعه یافته اند که همه در چارچوب بورژوائی نظریات ضد مارکسیستی ـ لنینیستی و ضد جنبش کارگری انقلابی قرار دارند.

ب
 ویلیام کارل امیل وبر (ماکس وبر)  (1864 ـ 1920)
جامعه شناس، حقوقدان، ناسیونال ـ اکونوم آلمانی
از کلاسیک های جامعه شناسی، علوم فرهنگی ـ اجتماعی
بلحاظ تئوری و مفهوم سازی مؤثر در زمینه های زیر:
جامعه شناسی اقتصادی
جامعه شناسی حاکمیت
جامعه شناسی مذهب
مؤسس اصل خنثائیت (بی طرفی) ارزش
فرانک دپه او را «سوسیال ـ امپریالیست» می نامد.
آرامگاه او در هایدلبرگ است.

·        طرح ماکس وبر ـ چهره مرکزی مشاجره بر سر ارزشداوری ـ قبل از همه کسب اهمیت کرده است.

ت

·        بنا بر این طرح، علوم اجتماعی باید از ارزش آزاد باشند.

پ

·        هرگز نباید در رشته استدلالات علمی ارزشداوری به عمل آید.

ث

·        این طرح در عرصه تئوری اجتماعی پوزیتیویستی گرا، بویژه در جامعه شناسی پوزیتیویستی و علمتئوری نفوذ تعیین کننده داشته است.
·         
·        مراجعه کنید به پوزیتیویسم، علمتئوری در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.

19

·        بنا بر درک مارکسیستی ـ لنینیستی، وظیفه هر رشته علمی عبارت است از ارائه تصویر عینی ـ حقیقی از واقعیت، تصویری که از تأثیرات ارزشگذاری های سوبژکتیف حتی الامکان آزاد باشد.

·        (دلیل این موضعگیری این است که محتوای حقیقت در اوبژکت شناخت است. مترجم)

·        مراجعه کنید به حقیقت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.

20

·        اما با این حال، تز عاری بودن از ارزش ـ بلحاظ متدئولوژیکی ـ بیهوده و بی معنا ست.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر