۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۹, سه‌شنبه

توضیح مکاتب مهم مربوط به «تئوری شناخت» (9)

حسگرائی (سنسوئالیسم)
پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور مانفرد اشتارکه
برگردان شین میم شین

6
استوئیسم

• بنظر استوئیست ها حقیقت هر آن چیزی است که مورد تأیید عموم مردم باشد:
• نظر عامه

7
آرنوبیوس
کشیش (450 میلادی)

• آرنوبیوس می آموزد که شناخت حسی قادر به نیل به حقیقت نیست.
• بنظر او، وجود انسانی تنها دارای شناخت حسی است.
• بنابرین، انسان تنها بکمک وحی ماورای طبیعی می تواند به حقیقت دست یابد.
• حسگرائی در تعالیم آرنوبیوس برای اولین بار جهت اثبات ارتودوکسی ماورای طبیعی بخدمت گرفته می شود.

8
جان لاک

• حسگرائی جان لاک سیمای فلسفی روشنگری فرانسه را تعیین می کند و بویژه مبانی متدی را دراختیار ماتریالیسم روشنگری فرانسه قرار می دهد.

9
کوندیلا

• کوندیلا ـ شاگرد بلاواسطه جان لاک ـ با توضیح تفکر بر مبنای حسگرائی پیگیر، تئوری شناخت پایه مندی را در اختیار ماتریالیست های فرانسه قرار می دهد.

• کوندیلا به قول مارکس، «ثابت می کند که نه فقط روح، بلکه همچنین حواس، نه فقط هنر ایده سازی، بلکه همچنین هنر احساس حسی، از دانش مبتنی بر تجربه و عادت ناشی می شوند.

• و لذا کل توسعه انسانی به تربیت و شرایط خارجی وابستگی دارد.»

10
لامتری

• لامتری تحت تأثیر کوندیلا بوده که اهمیت تربیت را برای توسعه معنوی مورد تأکید قرار می دهد.

11
هلوه تیوس

کلود آدرین هلوه تیوس (1715 ـ 1771)
فیلسوف ماتریالیست

• هلوه تیوس این اندیشه را که تربیت، یعنی مجموعه مناسبات زندگی، بیدار کننده و تشکیل دهنده روح است، بطور تعیین کننده بر جامعه پیاده می کند و بدین طریق حسگرائی را درجهت توسعه سوسیالیسم تخیلی سوق می دهد.

12
ماتریالیسم دیالک تیکی

• در تئوری شناخت ماتریالیسم دیالک تیکی گشتاورهای مثبت حسگرائی حفظ شده اند و حسگرائی بمثابه نقطه نظر معرفتی ـ نظری نفی شده است.

• مراجعه کنید به امپیریسم

پایان
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر