از دوستان حسین بن منصور حلاج
از شاگردان جنید بغدادی
کتابی در باره ی زندگی و سیر و سلوک و افکار و اندیشه های او توسط کاظم محمّدی تحت عنوان زیر نوشته شده است:
«شبلی مجنون عاقل»
رواایتی از میر خدیوی!
سرچشمه:
صفحه فیس بوک
مرجان ایوبی
از شاگردان جنید بغدادی
کتابی در باره ی زندگی و سیر و سلوک و افکار و اندیشه های او توسط کاظم محمّدی تحت عنوان زیر نوشته شده است:
«شبلی مجنون عاقل»
رواایتی از میر خدیوی!
سرچشمه:
صفحه فیس بوک
مرجان ایوبی
• شبلی که از اعاظم علمای عامه است درس نحو می خواند.
• استادش گفت:
• «ضرب زید عمرو ... »
• شبلی پرسید:
• «به چه جهت زید عمرو را زد؟»
• استاد گفت:
• «نه!
• این مثالی است.
• می خواهم تو بفهمی!»
• شبلی برخاست.
• استاد گفت:
• «کجا می روی؟»
• شبلی گفت:
• « نمی خواهم علمی را بخوانم که از همین اول با زد و خورد و دروغ شروع می شود.»
میم
• پس بهتر آن است که کسی مرثیه ای بخواند تا خلایق به حماقت شبلی زار زار بگریند!• شبلی علیه الرحمه ـ ظاهرا ـ نه معنی دروغ را می فهمد، نه از روند عملی آموزش و پرورش خبر دارد و نه به هنر گذار از مشخص به مجرد، از مثال «مادی» مرئی و ملموس به ایده و اندیشه «فکری» نامرئی و ناملموس واقف است.
• میراث گذشتگان باید از سکوی زمان حال مورد بررسی انتقادی قرار گیرد، جنبه های منفی و مرده و باطل آنها دور افکنده شود و جنبه های مثبت و پویا و حیاتمند آنها حفظ شود و توسعه داده شود.
• نقد دیالک تیکی میراث گذشتگان به همین معنی است!
و گرنه بنی بشر با اطعام اطعمه کهنه و فاسد مسموم می شود.
با پوزش از شبلی و پیروانش!
پایان
پایان
شبلی هم دیگاه شرا بیان کرده ا گر آاستاد دلسوزو مدرس واقعی بود باید باو میفهماندکه بنفعش است که بنشیند گوش فرا دهد تا معرفت بیاموزد نباید اجازه رفتن باو میداد ما بایدبپذیریم که دیالکتیک گذشتگان با زمانه آنان خوانایی داشته وامروز هم بسیاری از آدمها دیالکتیک شان خدشه دار است
پاسخحذف