ارسطو از مهمترین و متنفذترین فلاسفه تاریخ است.
او اصول بیشماری را هم بنیاد نهاده و هم تحت تأثیر جدی قرار داده است.
از آن جمله اند :
تئوری علوم
منطق
بیولوژی
فیزیک
اتیک
تئوری شعر
تئوری دولت
ارسطو دانش زمان خود را به شرح زیر طبقه بندی کرده است :
ارگانون (ارغنون) (که بعد از مرگ او به آثارش اضافه می شود)
علوم تئوریکی (نظری)
علوم پراتیکی (عملی)
علوم پوئه تیکی (شعری)
علوم تئوریکی به اجزای زیر طبقه بندی می شوند :
فلسفه اولین (متافیزیک)
علوم طبیعی
علوم ریاضی (مته متیک)
فلسفه اولین به اجزای زیر طبقه بندی می شود :
تئوری جوهر
تئوری اصول
تئولوژی
راسیونالیسم (خردگرائی) (4)
پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر مانفرد اشتارکه
برگردان شین میم شین
1
او اصول بیشماری را هم بنیاد نهاده و هم تحت تأثیر جدی قرار داده است.
از آن جمله اند :
تئوری علوم
منطق
بیولوژی
فیزیک
اتیک
تئوری شعر
تئوری دولت
ارسطو دانش زمان خود را به شرح زیر طبقه بندی کرده است :
ارگانون (ارغنون) (که بعد از مرگ او به آثارش اضافه می شود)
علوم تئوریکی (نظری)
علوم پراتیکی (عملی)
علوم پوئه تیکی (شعری)
علوم تئوریکی به اجزای زیر طبقه بندی می شوند :
فلسفه اولین (متافیزیک)
علوم طبیعی
علوم ریاضی (مته متیک)
فلسفه اولین به اجزای زیر طبقه بندی می شود :
تئوری جوهر
تئوری اصول
تئولوژی
راسیونالیسم (خردگرائی) (4)
پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر مانفرد اشتارکه
برگردان شین میم شین
1
• ارسطو فرضیه عالم خاص ایده ها را کنار می گذارد و می آموزد که ایده ها در پدیده ها تحقق می یابند و مفاهیم در ادراکات.
2
• ارسطو اما در این نظر خود افلاطونیست می ماند که مفهوم و عام از اصالت وجود برخوردارند.
• مراجعه کنید به مقوله، مفهوم، دیالک تیک منفرد (خاص) و عام از اصالت وجود در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
• بنظر ارسطو جهان قابل ادراک چیزهای منفرد فقط از ایده های ناب تشکیل می یابد، که توانسته اند در ماده کدر نفوذ کنند.
4
• ارسطو چیزهای حسی را بمثابه مواد منفعل و بی فرم تلقی می کند که تنها پس از کردوکار فکری، فرم می یابند و به هیئت مفهوم در می آیند.
5
• همانطور که در آموزش یادآوری افلاطون ادعا می شود، بنظر ارسطو نیز مواد قابل ادراک (عقل منفعل) تنها تلنگر اولیه را بر«عقل فعال»، بر تفکر محض (بی غل و غش) وارد می آورند و امکانات محدود مفهوم سازی را فراهم می سازند.
6
• ارسطو اگرچه ادراک حسی را واقعی می داند، اما بر آن است که ادراک حسی اعتبار متافیزیکی خود را تنها زمانی کسب می کند که تفکر بکمک مفاهیم (مقوله های) بیانگر حالات و روابط عالی تر ادراک شده به تعیین آن (یعنی ادراک حسی) نایل می آید، همانطور که ماده تنها پس از دخول فرم در آن، اعتبار وجود کسب می کند.
می توان گفت که بنظر ارسطو در دیالک تیک فرم و محتوا (ماده) نقش تعیین کننده از آن فرم است و عالی ترین فرم، خدا ست که پس از دخول در مواد بی فرم، انها را به چیزهائی بدل می سازد. مترجم
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر