از افراط بیژن تا تفریط میهن!
یدالله سلطان پور
محمد ابراهیمی
بنابراین عقلانیت ایجاب میکند که جنبش سبز از ورود به این ساحت پرهیز کند و پرهیز از خشونت را به مثابهی روشی پسندیده برگزیند.
نه تنها به این دلیل روشن که بازندهی بازی، خشونت است، بلکه شکست در این ساحت برتری جنبش سبز را در ساحتهای اخلاقی و عقلانیت نیز زیر سوال خواهد برد.
یدالله سلطان پور
محمد ابراهیمی
بنابراین عقلانیت ایجاب میکند که جنبش سبز از ورود به این ساحت پرهیز کند و پرهیز از خشونت را به مثابهی روشی پسندیده برگزیند.
نه تنها به این دلیل روشن که بازندهی بازی، خشونت است، بلکه شکست در این ساحت برتری جنبش سبز را در ساحتهای اخلاقی و عقلانیت نیز زیر سوال خواهد برد.
• حضرت محمد ابراهیمی برای اثبات صحت رهنمود خود دلیل می آورند:
دلیل اول
به این دلیل روشن که بازندهی بازی، خشونت است.
به این دلیل روشن که بازندهی بازی، خشونت است.
• این را در جنبش سراپا سبز، می گویند:
• استدلال علمی و منطقی!
1
به این دلیل روشن که بازندهی بازی، خشونت است.
به این دلیل روشن که بازندهی بازی، خشونت است.
ویلیام جیمز (1842 ـ 1910)
روانشناس، فیلسوف پراگماتیست آمریکائی
مؤسس روانشناسی آمریکائی
استاد دانشگاه هاروارد
آثار:
پراگماتیسم:
نامی جدید برای طرز تفکر های قدیم
معنای حقیقت
• دلیل صحت تز «ضرورت پرهیز توده ها از توسل به قهر انقلابی»، دلیلی سراپا پراگماتیستی است:
• فرم قهرآمیز مبارزه نادرست است، زیرا بازنده است!
• یعنی اگر برنده می بود، درست می بود!
• یعنی درست آن است که سودمند است!
• یعنی سودمندی محک و معیار حقیقت است!
• این جهان بینی، چیزی جز پراگماتیسم آشکار و بی چون و چرا نیست:
• از دیدگاه پراگماتیسم، کلیه تصورات، مفاهیم، قضاوت ها و نظرات ما قواعدی اند، برای رفتار (پراگمای) ما و «حقیقت» آنها، تنها در سودمندی عملی آنها برای زندگی ما نهفته است.
• معیار حقیقت، از دیدگاه پراگماتیسم، عبارت است از سودمندی، فایده، نتیجه و نه انطباق با واقعیت عینی.
• مراجعه کنید به پراگماتیسم، اینسترومنتالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
http://hadgarie.blogspot.de/2011/01/blog-post_9641.html
http://hadgarie.blogspot.de/2011/12/blog-post_4955.html
http://hadgarie.blogspot.de/2011/12/blog-post_4955.html
2
به این دلیل روشن که بازندهی بازی، خشونت است.
به این دلیل روشن که بازندهی بازی، خشونت است.
• به فرمولبندی این دلیل باید اندکی دقت کرد:
• بنظر حضرت محمد ابراهیمی، بازنده بازی خشونت، خود خشونت است:
• بازنده قمار نه قمارباز، بلکه خود قمار است!
• بازنده بازی نه سوبژکت کنشگر و یا واکنشگر، بلکه خود کنش و یا واکنش است.
• این شیوه بازی است که بازی را می بازد، نه سوبژکت بازی.
• کسی که با این پای چوبین استدلال پیش رود، چه آخر و عاقبتی می تواند داشته باشد!؟
کسی که با این طناب پوسیده به چاه تحلیل فرو رود، باید در سرمایه اش از «عقلانیت» تردید کرد!
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر