آنجا که شناخت تئوریکی بس می کند، شناخت امپیریکی آغاز می شود!
(دیالک تیک امپیریکی ـ تئوریکی)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
(دیالک تیک امپیریکی ـ تئوریکی)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
• تجربی و نظری (امپیریکی و تئوریکی) به دو نوع شناخت علمی اطلاق می شود که در کردوکار معرفتی انسان و در روند پژوهش علمی او وحدتی را تشکیل می دهند و همدیگر را تکمیل می سازند:
1
• دانش تجربی (امپیریکی) نتیجه مشاهده، بررسی آزمایشگاهی و استفاده از روش های علمی دیگر است که بر شناخت حسی مبتنی اند و ماهیتا به شناخت حسی مربوط می شوند، ولی نمی توان آنها را در شناخت حسی خلاصه کرد.
• مراجعه کنید به دیالک تیک حسی و عقلی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
2
• بکمک شناخت تجربی (امپیریکی)، توصیف حتی المقدور جزء به جزء ابژکت ها، روابط و غیره مربوط به عرصه مورد نظر صورت می گیرد.
3
• معارف (و یا شناخت های) تجربی اما قاعدتا فقط پدیده های خارجی را منعکس می کنند.
4
• برمبنای معارف تجربی نه توضیح ماهیت پدیده ها امکان پذیر می گردد و نه کشف علل و نه پیشگوئی های علمی دقیق امور نا شناخته.
1
• معارف نظری (تئوریکی) حاوی قرینه حسی بی واسطه نیستند.
2
• مفاهیم انتزاعی (مجرد) که معارف نظری (تئوریکی) بوسیله آنها تبیین می یابند، قاعدتا به معنی ابژکت های ایدئالیزه گشته و به معنی بازسازی های منطقی واقعیت اند و بطور بی واسطه با هیچ ابژکت واقعی که در دانش منتج از تجربه حسی بکمک مشاهده و آزمایش وجود داشته باشد، انطباق ندارند.
• مراجعه کنید به ایدئالیزاسیون در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
• دانش نظری (تئوریکی) ماهیت پدیده ها را در عرصه مربوطه منعکس می کند.
4
• دانش نظری (تئوریکی) هم توضیح امور تجربی شناخته شده را و هم پیشگوئی علمی امور نا شناخته را امکان پذیر می سازد.
5
• جملات حاوی دانش نظری می توانند ـ برخلاف جملات تجربی (امپیریکی) ـ از روابط عینی موجود پرده بردارند.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر