۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۶, سه‌شنبه

تدارک تئوریک توضیح «تئوری شناخت» (17)

مشاجره بر سر مفاهیم عام (یونیورسال ها) (2)
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین

• پورفیریوس می نویسد:
• «من در رابطه با مفاهیم نوع و گونه به پرسش های زیر پاسخ نخواهم داد:

الف

• آیا مفاهیم نوع و گونه وجود خارجی دارند و یا فقط در ذهن ما وجود دارند؟

ب

• و اگر وجود خارجی دارند، آیا جسمانی اند و یا غیرجسمانی اند؟

ب

• آیا آنها جدا از چیزهای حسی اند و یا در چیزهای حسی اند و یا از چیزهای ساخته شده اند؟
• زیرا چنین کاری امر مهمی است و به بررسی همه جانبه نیاز دارد.»

1

• پورفیریوس با این فرمولبندی، اگر هم بطور مسکوت، مفهوم «واقعیت» را زیر علامت سؤال قرار می دهد.
• مفهوم «واقعیت» را که از انتقاد ارسطو از آموزش ایده ای افلاطون نشئت گرفته است.

• پورفیریوس، البته ضمنا به جانبداری ضمنی از ایده افلاطونی می پردازد، امری که برای توسعه کل اسکولاستیک پیامدهای مهمی بدنبال داشته است.

• زیرا او با عدم برخورد به راه حل ارسطوئی مسئله و با عدم موضعگیری صریح نسبت بدان، همه کسانی را که نظرات او را مرجع می دانستند و به سبب وضع ادبیات در دوران اسکولاستیک آغازین، باید هم مرجع می دانستند، از ارسطو کنده و به دامن افلاطون می اندازد.

2

• اسکولاستیک آغازین راه حل پورفیریوس را بمثابه راه حلی درجه اول با اشتیاق تمام بخدمت می گیرد.

3

• بعدها، اسکولاستیک واپسین، در تمامت خود، بارها مسئله مفاهیم عام (یونیورسال ها) را در وسعت و حدت بی سابقه ای در کانون بحث خود قرار می دهد.
آن سان که توسعه اسکولاستیک در مسیری طولانی با تاریخ مشاجره بر سر مفاهیم عام (یونیورسال ها) در قرون وسطی عجین شده است.

4

• این امر تصادفی نبوده است.

• آنچه که در نظر اول، بمثابه مسئله ای معرفتی ـ نظری (یعنی مسئله مربوط به تئوری شناخت) در باره واقعی بودن عام جلوه می کند، مسائل تئولوژیکی اساسی را مطرح می کند، که برای کلیسای کاتولیکی، بالاعم و برای سیستم متافیزیکی و دگم های کلیسائی، بالاخص، از اهمیت حیاتی ـ مماتی برخوردار بوده اند.


5

• چون انکار واقعیت عام (واقعی بودن عام)، نهایتا به انکار واقعیت متعالی، یعنی به انکار نزدیکی مورد ادعای کلیسای کاتولیکی به خدا، منجرمی شود.
• بدین طریق، سلسله مراتب کلیسائی زاید و مردود از آب در می آید و کلیسا ـ بمثابه نهاد و مؤسسه ای ـ بطورکلی، زیرعلامت سؤال قرار می گیرد.

6

• از آنجا که راه حل های ارائه شده در مشاجره بر سر مفاهیم عام (یونیورسال ها)، بطور آشکار و نهان، درهرحال به تعالیم اساسی تئولوژیکی مربوط می شوند، دو پیامد متضاد زیر را به دنبال می آورند:

الف

• بطور مستقیم و یا غیرمستقیم، به توجیه فلسفی سیستم متافیزیکی دگم های کلیسای کاتولیکی منجر می شوند.

ب

• و یا به نشان دادن بی پایگی و بیهودگی آن و نهایتا به براندازی، نابودی فلسفی و تارومار شدن آن
منتهی می شوند.

7

• پشت سر این مشاجره ها بر سر مفاهیم عام (یونیورسال ها)، در قرون وسطی، مبارزات جهان بینانه مهمی قرار داشته اند، مبارزاتی که از انگیزه های سیاسی و اجتماعی ریشه می گرفتند و حاملین آنها به گروهبندی های سیاسی ـ اجتماعی مترقی و یا ارتجاعی جامعه فئودالی تعلق داشته اند.

8

• از این رو حل مسئله مفاهیم عام (یونیورسال ها) از سوی نومینالیسم و رئالیسم ، بطورعینی، بمعنی موضعگیری عمیقا جهان بینانه با پیامدهای اجتماعی ـ سیاسی بوده است.

مراجعه کنید به نومینالیسم و رئالیسم در توضیح مکاتب مهم مربوط به «تئوری شناخت» در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر