۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۲, سه‌شنبه

اسکولاستیک (2)

Tomáš Vítek
اثری از توماس ویتک
پروفسور مانفرد بور
برگردان شین میم شین

مارتین گرابمن (1875 ـ 1949)
فیلسوف، تئولوگ، دگماتیسین و تاریخدان آلمانی
پژوهشگر برجسته فلسفه و تئولوژی قرون وسطی
دگماتیسین کسی است که آموزش عقیدتی ـ مذهبی را بطور علمی توضیح می دهد.
تاریخدان کسی است که تاریخ شناس است و روندهای تاریخی را بطور علمی مورد پژوهش قرار می دهد

• اسکولاستیک ـ به قول مارتین گرابمن ـ سودای انجام کارهای زیر را بر سر داشت:

الف

• اسکولاستیک می خواست «با پیاده کردن عقل و فلسفه بر حقایق وحیی، فهم مضامین عقیدتی را امکان پذیر سازد.

ب

• اسکولاستیک می خواست، حقیقت ماورای طبیعی را برای ارواح متفکر دسترس پذیر سازد.

ت

• اسکولاستیک می خواست تصویر کلی سیستماتیک و بطور ارگانیک جمع بندی شده از حقایق الهی بوجود آورد.

پ

• اسکولاستیک می خواست حتی الامکان به حل مسائل ناشی از برخورد عقلی بر مضامین وحیی نایل آید.»
• (گرابمن، «تاریخ»، پیشگفتار)

• اسکولاستیک در جریان تلاش برای انجام این وظیفه به تدوین متدهای خاص آموزش، بررسی و تشریح اقدام کرد که تحت عنوان «متد اسکولاستیکی» وارد تاریخ فلسفه شده اند.

• تاریخ نگاری فلسفی بورژوائی وظیفه مرکزی اسکولاستیک را مبنی بر دفاع از عقاید مذهبی دگماتیکی خشک با استفاده از استدلالات فلسفی و تعمیم عقلی درک نمی کند و متد اسکولاستیکی را بمثابه تعریف واقعی اسکولاستیک قلمداد می کند.


1

• شاخص اسکولاستیک، عبارت بود از وابستگی کامل به تئولوژی.

2

پطروس دامیانی (1006 ـ 1072)
از متنفذترین کشیشان کاتولیک قرن یازدهم میلادی

• اسکولاستیک (بمثابه آموزش فلسفی نیز) می خواست بقول دامیانی «کلفت تئولوژی» باشد و بود.

3

• در چنین رابطه مبتنی بر سرسپردگی و کلفتی، تئولوژی بررسی های (تئولوژیکی ـ) فلسفی را و سمت و سو و حد و مرز آنها را تعیین می کرد.

4

• در قاموس تئولوژی، آنچه «حقیقی» است (بهتر است بگوییم، آنچه باید حقیقی تلقی شود)، باید از دگم های کلیسا نشئت گیرد.

5

• فلسفه باید بنوبه خود و با وسایل خود «حقیقت» دگم ها را از نو تأیید کند و سپر و قلخانی باشد در مقابل حملات آموزش های «کفرآمیز»

6

• شاخص های دیگر اسکولاستیک از همین جا سرچشمه می گرفتند و بشرح زیر بوده اند:

الف

• تحقیر تحقیقات تجربی، به لجن کشیدن و بی اعتبار ساختن آنها.

ب

• درجا زدن در عملیات مفهومی صرف.

ت

• اندیشه بازی واقعیتگریز مبتنی بر حدس و گمان راجع به عامترین و انتزاعی ترین مفاهیم.

پ

• علاقه وافر به سیستماتیزه کردن فراگیر ولی یک بعدی.

ث
• پیشه کردن خصلت خصمانه و عدم مدارا.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر