اثری از حسین رزاقی
پروفسور دکتر ویلهلم گیروس
برگردان شین میم شین
I
نظری بر تاریخ
استه تیک اروپائی
ادامه
استه تیک آنتیک
·
استه تیک آنتیک (جهان باستان کلاسیک) ـ علیرغم تناقضات
بیشمارش ـ گشتاور ماهوی مهمی در مجموعه استه تیک جهان باستان کلاسیک ـ در بهترین
فرم آن ـ محسوب می شود:
1
·
واژه یونانی کیهان (کوسموس) که به معانی زیرین به کار می
رود، در زمینه استه تیک از اهمیت معنوی بزرگی برخوردار است:
الف
·
نظم
ب
·
نظام
ت
·
زیبائی
پ
·
کیهان
2
·
واژه یونانی «کوسمه تیک» (آرایش، لوازم آرایش) نیز حاوی همین عناصر است.
3
·
البته تنها طبقه ای که در این دوره می توانست نظم جهانی را
«زیبا» استنباط کند، طبقه ای بوده که می توانست از خود و فرم وجودی خود راضی و
حشنود باشد.
پلوتین
پلوتین و یا فلوطین (205 ـ 270 ق. م.)
مؤسس نئوافلاطونیسم
اهل مصر
·
پلوتین نماینده گذار استه تیک از این مرحله توسعه اجتماعی
به استه تیک اخروی، عرفانی و ماورای مادی
بوده است.
·
تعیین کننده برای پلوتین مسائل زیر بوده اند:
1
·
آنتاگونیسم (تضاد آشتی ناپذیر) لاینحل میان ظاهر محسوس و
ایده
2
·
آنتاگونیسم لاینحل میان مادیت «آلوده» جسم و گوشت و روحیت
ماورای مادی.
3
·
بنظر پلوتین درجه مادیت زدائی چیزها هرچه بالاتر باشد،
نزدیکی آنها به زیبائی مطلق به همان اندازه بیشتر خواهد بود.
4
·
در قاموس پلوتین، فرم بطور کلی بی غل و غش است و لذا
«حقیقتا موجود» است و زیبائی همتراز و یکسان با اخلاقی و الهی است.
5
·
«جسم زیبا نتیجه ترکیب جسم با قوه فرم است، قوه فرمی که ناشی از
رحمت الهی است.»
6
·
تنها روح مغفور، قادر به شناخت زیبائی است.
7
·
این نظرات پلوتین، همگی از عقب نشینی به آنسوی صراحت
امپیریکی ـ منطقی ارسطو حکایت دارند.
8
·
استه تیک نخبه ای مبتنی بر ریاضت و عرفان پلوتین، در سال
های بعد، بارها تأثیرات مخرب وخیمی به جا می گذارد.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر