پروفسور دکتر افرد کوزینگ
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
دیالک تیک در قرون وسطی
۱
· هرچند که فلسفه قرون وسطی تحت تأثیر تئولوژی (فقه، علم ادیان، دگم ها و تاریخ آن)، دارای خطوط متافیزیکی نیرومندی بوده، ولی علیرغم آن، دانشمندان منفردی می توانند عناصر معینی از دیالک تیک را توسعه دهند و تکامل بخشند.
۲
· این امر خود را در «مشاجره بر سرمفاهیم عام» که قرنها دوام یافت، نشان می دهد، که دعوا در حقیقت بر سر رابطه مفاهیم عام و منفرد بوده است.
· مراجعه کنید به مشاجره بر سرمفاهیم عام، دیالک تیک منفرد (خاص) و عام در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
منفرد، خاص، عام
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10907
۳
· اگر در فلسفه قرون وسطی، طرز تفکر متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) ثمره دگماتیسم تئولوژیکی بوده، شالوده طرز تفکر متافیزیکی در عصر جدید را باید در پژوهش علوم منفرد نوپا جست.
۴
· علوم منفرد می بایستی در وهله اول به جمع آوری سیستماتیک مدارک و فاکت ها و سپس به تجزیه و تحلیل آنها بپردازند:
۵
· انگلس می نویسد:
الف
· «تجزیه طبیعت به اجزاء مختلف و منفرد آن، مجزا کردن موضوعات و جریانات تاریخی متفاوت و طبقه بندی آنها، بررسی و پژوهش اعضای درونی جسم آلی و زنده از طریق تشریح (آناتومی) و مطالعه چند و چون آنها، دلیل اصلی پیشرفت غول آسائی بود که چهار صد سال گذشته در طبیعت شناسی (شناخت طبیعت) برای ما به همراه آورده است.
ب
· ولی این شیوه پژوهش هم بود که ما را به طرز نگرش های زیر عادت داد:
۱
· به در نظر گرفتن موضوعات و اشیاء و روندهای طبیعی در فرم های منفرد شان
۲
· به بی توجهی به پیوند کلی و فراگیر موضوعات و اشیاء و روندهای طبیعی
۳
· به در نظر گرفتن موضوعات و اشیاء و روندهای طبیعی در سکون و ثبات شان
۴
· به بی توجهی به حرکت مدام اشیاء و روندهای طبیعی
۵
· به در نظر گرفتن اشیاء و روندهای طبیعی به مثابه انبوهی از اشیاء ثابت و نه به عنوان اشیائی ماهیتا تغییرپذیر
۶
فرانسیس بیکن
(۱۵۶۱ ـ ۱۶۲۶ )
فیلسوف و دولتمرد انگلیسی
مؤسس امپیریسم
· به در نظر گرفتن اشیاء و روندهای طبیعی در مرگ و زوال شان و نه در پویائی و زندگی شان.
پ
· این طرز نگرش (به وسیله فرانسیس بیکن، جان لاک و امثالهم) از علوم طبیعی به فلسفه منتقل شد و موجب محدودیت فکری خاصی در قرون گذشته گشت و غلبه طرز تفکر متافیزیکی را سبب شد.»
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۲۰)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر