احمد شاملو
- كه خاموشی
تقوای ما نيست .
سكوت آب می تواند خشكی باشد و فرياد عطش؛
سكوت گندم می تواند گرسنگی باشد
و غريو پيروزمندانه قحط؛
همچنان كه سكوت آفتاب
ظلمات است .
اما سكوت آدمی فقدان جهان و خدا ست.
معنی تحت اللفظی:
سکوت، تقوای ما نیست.
سکوت آب
به معنی خشکی و فریاد عطش است
سکوت گندم
به معنی گرسنگی و قحطی است
و
سکوت آفتاب
به معنی تاریکی است.
اما
سکوت بشر
به معنی فقدان جهان و خدا ست.
این دعاوی شاملو خطاب به ایران درودی را باید مورد تأمل قرار دهیم:
۱
كه خاموشی
تقوای ما نيست
منظور شاملو از تقوا، فضیلت اخلاقی است.
شاملو
در این جمله و در این شعر
دوئالیسم سکوت و فریاد را در ذهن عاطل و باطل خود دارد.
دیالک تیک سکوت و سخن
یکی از فرم های بسط و تعمیم دیالک تیک سکون و حرکت است.
شاملو
دوئالیستی عندیش است.
یعنی
طرز «تفکرش» نه دیالک تیکی، بلکه متافیزیکی است.
با داشتن طرز تفکر دیالک تیکی
نمی توان گنده گوزی و خالی بندی و خودستایی و هارت و پورت کرد.
برای اینکه بنا بر طرز تفکر دیالک تیکی خصلت همه چیز هستی دیالک تیکی است:
مثلا
سکوت به تنهایی وجود ندارد.
سکوت همیشه با سخن همراه است.
نه سخن بدون سکوت وجود دارد و نه سکوت بدون سخن.
تعویض سخن با فریاد توسط شاملو
به معنی تحقیر محتوا و کیفیت سخن و تجلیل فرم و کمیت آن است.
طرز تفکر کریم
بر خلاف شاملو دیالک تیکی است.
کریم از قول لقمان حکیم، در اندرز به فرزند می گوید:
فریاد نزن.
انا انکر الاصوات، لصوت الحمیر
ناخوشایند ترین صدها، عرعر خر است.
۲
سكوت آب می تواند خشكی باشد و فرياد عطش؛
شاملو
از شعور پیش پا افتاده حتی محروم بوده است:
سکوت آب
چرا باید به معنی خشکی و فریاد عطش باشد؟
سکوت آب
در اثر سکون آب است.
وقتی آب ساکن باشد، با اشیای دیگر برخورد و اصطکاک نمی یابد و صدایی برنمی آید.
به عنوان مثال،
آب استخر و حوض و گودال و مرداب و غیره
خشکی و عطش به چه دلیل است؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر