۱۴۰۴ اردیبهشت ۲۲, دوشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۴۰۱)



 ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

 

﴿وَقَالُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ ۚ قُلْ إِنَّ اللَّهَ قَادِرٌ عَلَىٰ أَن يُنَزِّلَ آيَةً وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ﴾
[ الأنعام: ۳۷]

و گفتند: چرا معجزه‌اى از پروردگارش بر او نازل نشده؟ 

بگو: 

خدا قادر است كه معجزه‌اى فرو فرستد. 

ولى بيشترينشان نمى‌دانند.

کریم

در این آیه، 

به عوض نشان دادن اعجاز و اقناع منکرین، از قدر قدرتی خدا و خریت منکرین

دم می زند.

هنر و شق القمر همیشگی کریم و امروزه فوندامنتالیست های اسلامی،

تحقیر و تمسخر و تخریب منکرین خوداندیش است.

﴿وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُم ۚ مَّا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِن شَيْءٍ ۚ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ﴾
[ الأنعام: ۳۸]

هيچ جنبنده‌اى در روى زمين نيست و هيچ پرنده‌اى با بالهاى خود در هوا نمى‌پرد 

مگر آنكه چون شما امتهايى هستند

 -ما در اين كتاب هيچ چيزى را فروگذار نكرده‌ايم-

و سپس همه را در نزد پروردگارشان گرد مى‌آورند.

 

کریم

در این آیه، 

جانوران را از خزنده و رونده و چرنده تا پرنده

امم (امت های) خدا جا می زند

و

ادعا می کند که در قرآن راجع به آنها سخن رفته است.

بعد ادعا می کند که اموات احیا خواهند شد و نزد خدا برده خواهند شد.

خطای کریم اینجا ست که کسی را نمی تان به نزد خدایی که لامکان است، برد.  

﴿وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا صُمٌّ وَبُكْمٌ فِي الظُّلُمَاتِ ۗ مَن يَشَإِ اللَّهُ يُضْلِلْهُ وَمَن يَشَأْ يَجْعَلْهُ عَلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ﴾
[ الأنعام: ۳۹]

آنان كه آيات ما را تكذيب كرده‌اند كرانند و لالانند و در تاريكيهايند. 

خدا هر كه را خواهد گمراه كند و هر كه را خواهد به راه راست اندازد.

کریم

در این آیه، 

منکرین خودانیدش را کر و لال و گمراه قلمداد می کند.

لال مگر می تواند چیزی را تکذیب ویا تصدیق کند؟

کسب و کار کریم در رابطه با منکرین و متفکرین،

تحقیر است و بس.

تحقیر ارگانیکی و حسی (سنسوئال) آنها (کر و لال و کور بودن انها) ست.

جالب  نتیجه گیری کریم از این تحقیر است:

چون منکرین و متفکرین ایراد ارگانیکی و سنسوئال دارند، پس ندادنند و گمراهند.

جالب تر ادعای بعدی کریم است:

خدا هر كه را خواهد گمراه كند و هر كه را خواهد به راه راست اندازد.

پس ایرادات ارگانیکی و حسی منکرین، مشیت الهی اند و مقصر خدا ست.

﴿قُلْ أَرَأَيْتَكُمْ إِنْ أَتَاكُمْ عَذَابُ اللَّهِ أَوْ أَتَتْكُمُ السَّاعَةُ أَغَيْرَ اللَّهِ تَدْعُونَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ﴾
[ الأنعام: ۴۰]

بگو: 

«اگر راست می گویید، به من خبر دهید اگر عذاب خدا به سراغ شما آید، یا قیامت بر پا شود، آیا غیر از خدا را می خوانید؟!»

کریم

در این آیه، 
برای اثبات وجود خدا و حقانیت دعاوی پیامبر و حقیقت آیات الهی
کلک پسیکولوژیکی می زند:
بشر با مشاهده مثلا زلزله و طوفان و آتش فشان به قوای واهی و ماورای طبقاتی تخیلی پناه می برد و از انها یاری می طلبد.
کریم
این واکنش پسیکولوژیکی را دال بر وجود خدا و حقیقت قیامت و غیره می داند.

 ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر