
ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِي يَقُولُونَ ۖ فَإِنَّهُمْ
لَا يُكَذِّبُونَكَ وَلَٰكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآيَاتِ اللَّهِ
يَجْحَدُونَ﴾
[ الأنعام: ۳۳]
مىدانيم كه سخنشان تو را اندوهگين مىسازد، ولى اينان تنها تو را تكذيب نمىكنند؛ بلكه اين ستمكاران سخن خدا را انكار مىكنند.
کریم
در این آیه، انکار دعاوی رسول الله را به معنی انکار دعاوی الله قلمداد می کند.
چون پیشاپیش اعلام کرده است که رسول الله فردی بیسواد است و بس.
یعنی
قاصد و مأمور و پیامبری بیش نیست
کریم
در این آیه، منکرین دعاوی الله و رسول الله را ستمکار می نامد.
تعریف کریم از بیداد (ظلم و ستم) مبتنی بر دیالک تیک داد و ستد است:
مثال:
اگر کسی به تو رزق و روزی دهد، تو هم باید به ازای ستد رزق و روزی، چیز درخوری به او بدهی.
مثلا سپاسگزار و مطیع باشی.
یعنی به ازای ستدی، دادی بدهی.
اگر دادی ندهی، بیداد داده ای،
یعنی
یعنی بیدادگری و نه دادگر.
یعنی
چیزی گرفته ای و معادل آن چیزی نداده ای.
بیداد = ستد بدون داد متقابل و معادل
کریم
به همین دلیل منکران دعاوی رسول الله و الله را بیدادگر می نامد.
نمک ناشناس.
نمک خور نمکدان شکن.
کریم در این آیه ضمنا به خویشتن خویش تسکین می دهد تا در اجرای رسالت تاریخی خود کوتاهی نورزد.
﴿وَلَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِّن قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلَىٰ مَا
كُذِّبُوا وَأُوذُوا حَتَّىٰ أَتَاهُمْ نَصْرُنَا ۚ وَلَا مُبَدِّلَ
لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ۚ وَلَقَدْ جَاءَكَ مِن نَّبَإِ الْمُرْسَلِينَ﴾
[ الأنعام: ۳۴]
پيامبرانى را هم كه پيش از تو بودند تكذيب كردند ولى آنها بر آن تكذيب و آزار صبر كردند تا يارى ما فرا رسيدشان.
و سخنان خدا را تغييردهندهاى نيست.
و هر آينه پارهاى از اخبار پيامبران بر تو نازل شده است.
کریم
در این آیه، برای تعمیق تسکین خویش از قول الله، دلیل تاریخی ـ تجربی می آورد:
انبیای قبلی نیز تکذیب شده اند و آنها به روی خود نیاورده اند و الله هم به یاری شان شتافته است.
بخشی از اخبار انبیا به اطلاع کریم هم رسانده شده است.
کسی نمی تواند تغییری در دعاوی الله پدید آورد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر