۱۴۰۴ خرداد ۱۰, شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۴۰۹)

 ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ ۖ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ ۖ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾
[ الأنعام: ۵۴]

چون ايمان آوردگان به آيات ما نزد تو آمدند، بگو: 

سلام بر شما، خدا بر خويش مقرر كرده كه شما را رحمت كند،

 زيرا هر كس از شما كه از روى نادانى كارى بد كند، آنگاه توبه كند و نيكوكار شود، 

بداند كه خدا آمرزنده و مهربان است.

 

 کریم

در این آیه، 
بشریت را به طور سوبژکتیویستی دو طبقه طبقه بندی می کند:
طبقه مؤمن به آیات الهی و طبقه کافر به آیات الهی.
مبنای این طبقه بندی کریم،
دوئالیسم خیر مطلق و شر مطلق (هابیل و قابیل) است.

هابیل و قابیل
دو پسر حوا و آدم بوده اند که مظاهر سوبژکتیو (شخصی) خیر و شر بوده اند.
این بدان معنی است که خیر و شر نه مبنای مادی و معیشتی، بلکه مبنای فکری و شخصی داشته است. 
در این جامعه ـ تئوری کریم، درک ایدئالیستی تاریخ تبیین می یابد.


 

درک ایدئالیستی تاریخ

 

https://mimhadgarie.blogfa.com/post/15917

 

پایان

 

 

درک ماتریالیستی تاریخ

 

https://mimhadgarie.blogfa.com/post/15921

 

پایان

 

خدا
مؤمنین را شامل رحمت خود می سازد.
منظور کریم از رحمت الهی این است که اگر مرتکب خطا شدند و بعد پشیمان شدند و تواب شدند، خدا هم بر خطاهای آنها خط عقو و بخشش می کشد.
جالب دلیل عفو و بخشش الهی است:

خدا آمرزنده و مهربان است.

دلیل عفو و بخش خطاکاران، نه امکان پذیر سازی تداوم بندگی (استثمار)، بلکه آمرزندگی و مهربانی الهی است.
یعنی
چیزی سوبژکتیو (ذهنی، میلی) است و نه چیزی اوبژکتیو (عینی).
چیزی فکری و اخلاقی است و نه چیزی مادی و معیشتی.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر