پروفسور
گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
·
خاص در قیاس با
منفرد، مقام عام دارد و در قیاس با عام، مقام منفرد.
·
مراجعه کنید به منفرد، عام در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
·
به عبارت دیگر خاص در مقابل چیزها، روندها و خواص منفرد
مشخص و معین، رتبه عام دارد، اما در عین حال، در مقابل چیزهای عامتر به درجه منفرد تنزل می
یابد.
·
رابطه فلسفی مقولات منفرد، خاص و عام از نظر منطقی به دو
فرم متفاوت زیرین بیان می شود:
الف
·
«کاف» متعلق است
به «ط» و «ط» متعلق است به «طا»
1
·
«کاف» سمبلی است برای کارگرهای
منفرد
·
(تک تک کارگرها)
2
·
«ط» سمبلی است برای طبقه
کارگر
3
·
«طا» سمبلی است برای طبقات
اجتماعی.
4
·
تک تک کارگران (منفرد) به طبقه کارگر (عام) تعلق دارند:
·
منفرد به عام تعلق دارد.
5
·
طبقه کارگر (منفرد) به طبقات اجتماعی (عام) تعلق دارد:
·
منفرد به عام تعلق دارد.
6
·
پس تک تک کارگران (منفرد) به طبقه کارگر (خاص و عام)
تعلق دارند و طبقه کارگر (خاص و منفرد) به طبقات اجتماعی (عام تر).
ب
·
«طس» متعلق است به «طد»، «طد»
متعلق است به «ن»
1
·
«طس» سمبلی است برای طبقه
درختان سوزنبرگ
2
·
«طد» سمبلی است برای طبقه
درختان
3
·
«ن» سمبلی است برای نباتات.
4
·
طبقه درختان سوزنبرگ (منفرد) به طبقه درختان (خاص و عام)
تعلق دارند و طبقه درختان به نباتات (عامتر).
·
در زبان عامیانه میان منفرد و خاص اغلب فرقی گذاشته نمی
شود.
1
·
شرط وجود خاص عبارت است از وجود رابطه ای که خاص در آن
در مقام منفرد باشد و وجود رابطه ای دیگر که خاص در آن همزمان مقام عام داشته
باشد.
2
·
از این رو هر منفردی نمی تواند به طور اتوماتیک خاص
باشد.
3
·
مثلا «راه خاص گذار به سوسیالیسم» در تز رویزیونیستی، بلحاظ
فلسفی، منطقی و علمی اصلا خاص نیست.
4
·
منظور اصلی تز یاد شده عبارت است از راه منفرد گذار از
سرمایه داری به سوسیالیسم که گویا خارج از حیطه عمل قانونمندی های عام گذار از
سرمایه داری به سوسیالیسم قرار دارد.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر