۱۳۹۳ بهمن ۲۹, چهارشنبه

خردگرائی (راسیونالیسم) (1)


پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین

·        خردگرائی (راسیونالیسم) نامی است برای جریان معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت)  که مرحله عقلی شناخت را مطلق می کند و لذا ادعا می کند که تنها تفکر (عقل) قادر به کشف حقیقت است.

1
·        راسیونالیسم معیار حقیقت را نیز در تفکر می جوید.

2
·        راسیونالیسم مرحله حسی شناخت را گمراه کننده، مغشوش، آشفته و نامناسب برای شناخت تلقی می کند و کنار می گذارد.

3
·        راسیونالیسم در تضاد با تجربه گرائی (امپیریسم) و بویژه حسگرائی قرار دارد.

·        مراجعه کنید به  تجربه گرائی (امپیریسم) و حسگرائی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

4
·        راسیونالیسم در تاریخ فلسفه هم با ایدئالیسم و هم با ماتریالیسم پیوند داشته است.
·        ولی سنت ایدئالیستی راسیونالیسم وزین تر بوده است.

5
·        راسیونالیسم در فلسفه آغازین یونان پا به عرصه وجود می گذارد:

الف
·        الئات ها هرگونه محتوای حقیقی شناخت حسی را انکار می کنند.
·        تلون گیج کننده جهان حسی را فریب حسی می نامند.
·        حرکت چیزها را منکر می شوند.

ب
·        بنظر آنها تنها وجود بی حرکت و بی تغییر، واقعیت دارد.
·        اما چون آن را بکمک حواس نمی توان باز شناخت، پس تنها تفکر انتزاعی را قادر به کشف حقیقت می دانند.

ت
·        مفهوم الئاتی وجود یکسان با خود، وجود بوسیله ی خود تعیین شونده، یعنی وجود کاملا نامعین مفهوم اصلی منطقی (الف = الف) را تشکیل می دهد.

ث
 زنون کیتونی (490 ـ 430 ق. م)
از شاگردان پارمنیدس و از فلاسفه ماقبل سقراطی
مخترع هنر استدلال از طریق کشف تناقض در گفتار حریف
فن یاد شده را دیالک تیک می نامیدند.

·        الئات ها (زنون) در این مورد در استدلال خود علیه کثرت و حرکت و با پیش شرط قرار دادن اینکه «چیزی واحد که هم مورد تأیید و هم مورد تکذیب باشد، نمی تواند واقعیت داشته باشد»، بطور مسکوت، قانون تناقض ممنوع را بکار می برند.

ج
·        آنها بدین طریق اولین تعریف مثبت از تفکر صرف (یعنی قانونمندی منطقی) را بنیان می گذارند که در تضاد با ادراک قرار دارد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر