یدالله
سلطان پور
سرچشمه:
صفحه فیسبوک
فرهاد
من تعصب ندارم
من به صورت تصادفی انسان بدنیا آمدم
( امکانش بود گربه باشم )
· منظور امیر از مفهوم «امکان» چیست؟
· امکان اصولا به چه معنی است؟
· به چه دلیل امیر ادعا می کند:
امکانش بود گربه باشم.
۱
· امکان یکی از کهنسال ترین مفاهیم فلسفی است و تبارش
به آنتیک (جهان باستان کلاسیک) و مشخصا به ارسطو می رسد.
· ارسطو بوده که دیالک تیک عینی بالقوه و بالفعل را
کشف و فرمولبندی می کند.
· دیالک تیک باقوه و بالفعل احتمالا از آنتیک به
ادبیات قرون وسطی ما آمده است.
· مهاجری ناآشنا ست.
· شاید به همین دلیل امیر (و امرای بیشمار دیگر) رابطه خوبی با آن
ندارند.
· اما منظور از این دیالک تیک عینی چیست؟
۲
من تعصب ندارم
من به صورت تصادفی انسان بدنیا آمدم
( امکانش بود گربه باشم )
· منظور از مفهوم بالقوه این است که چیز معینی می
تواند اگر شرایط عینی لازم فراهم آیند، به چیز دیگری توسعه و یا تکامل یابد.
مثال
· در هر بیضه ای نطفه ای هست.
· نطفه جوجه ی بالقوه است.
· نطفه هنوز جوجه نیست.
· ولی حاوی و حامل امکان واقعی و عینی آن است که به
جوجه توسعه یابد.
· اگر به عنوان مثال، مرغی و یا خروسی روی آن
بخوابد و یا اگر تحت درجه حرارت معینی قرار گیرد، با تغذیه از مواد زرده و سفیده
بیضه بتدریج رشد می کند و به جوجه توسعه می یابد.
· گذار نطفه به جوجه به معنی تبدیل بالقوه به
بالفعل است.
۳
من تعصب ندارم
من به صورت تصادفی انسان بدنیا آمدم
( امکانش بود گربه باشم )
· نطفه بیضه اما نمی تواند به نهنگ و یا بیل و کلنگ
توسعه یابد.
· چون نطفه بیضه نهنگ و یا بیل و کلنگ بالقوه نیست.
· بنابرین، ادعای امیر مبنی بر اینکه نطفه پدر در
رحم مادر گربه بالقوه است، ادعائی سوبژکتیو و نادرست است.
· نطفه پدر در رحم مادر نه گربه بالقوه، بلکه انسان
بالقوه است.
۴
· دیالک تیک عینی بالقوه و بالفعل در فلسفه
پرولتاریا (مارکسیسم ـ لنینیسم) به شکل دیالک تیک امکان و واقعیت فرمولبندی شده
است.
· گذار (ترانزیسیون، تبدیل نازل به عالی) از نطفه
بیضه به جوجه و گذار از نطفه انسانی به انسان در فلسفه پرولتاریا به عنوان گذار از
امکان به واقعیت متلقی می شود.
· این پدیده و روند را می توان واقعیت یابی امکان
نیز تصور کرد.
· به زبان علما و فقهای قرون وسطی، بالفعل گشتن
بالقوه نامید.
۵
· اما چرا دیالک تیک امکان و واقعیت (بالقوه و
بالفعل)، دیالک تیکی عینی است؟
· دلیل عینیت این دیالک تیک، این است که بی اعتنا
به بود و نبود و میل و اراده و هوس این و آن صورت می گیرد.
· میلیاردها سال قبل از پیدایش انسان همین دیالک
تیک در عالم جمادات و نباتات و جانوران یعنی در کل هستی عمل کرده است.
· شیخ خردمند شیراز ـ پدر دیالک تیک خودپو ـ در موارد بیشمار
از این دیالک تیک عینی و صدها دیالک تیک عینی دیگر پرده برداشته است.
· وقتی او می گوید:
عدو را به کوچک
نباید شمرد
که کوه کلان دیدم
از سنگ خرد
· معنی تحت اللفظی:
· دشمن را نباید دستکم گرفت.
· برای اینکه اگرسنگریزه ها متحد شوند، امکان تشکیل
کوه کلان حتی هست.
· در قاموس دیالک تیسین بی همتای شیراز، هر سنگریزه
ای کوه بالقوه ای است.
· فقط کافی است که سنگریزه ها متحد شوند تا کوه
کلانی تشکیل شود.
· دریغا دریغ که روشنفکریت میهن ما بلحاظ توان تفکر
از شیخ شیراز صدها سال عقب تر مانده است.
ادامه
دارد
ببورمن برای خنثی کردن اسعار عقل ر بای حافظ شتاب بیشتری درتحلیل اشعار شاعرانی ازین دست ب بیشبرد سریعتری اقدام کنید البته اگر امکانبذیرست اگر عملی نیست مرااتببخشید
پاسخحذف