حسگرائی (سنسوئالیسم)
پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور مانفرد اشتارکه
برگردان شین میم شین
پ
درجه صحت ادراکات حسی
1
پروتاگوراس
پروتاگوراس (490 ـ 411)
پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور مانفرد اشتارکه
برگردان شین میم شین
پ
درجه صحت ادراکات حسی
1
پروتاگوراس
پروتاگوراس (490 ـ 411)
• پروتاگوراس به این دلیل که ادراک از حرکت شیئ ادراک شونده و عضو ادراک کننده حاصل می آید، به این نتیجه می رسد که ادراک نه از این نشأت می گیرد و نه از آن.
• بلکه یک پدیده صرفا سوبژکتیف (ذهنی) است.
• بنظر او در لحظه ادراک، در چیز مورد نظر، محتوای ادراکی ئی پا به عرصه وجود می نهد.
• محتوای ادراکی ئی که ما به وجودش پی می بریم، ولی نه به وجود چیزدرخود.
• (پروتوگوراس، «آموزش راجع به سوبژکتیویته ادراک حسی»)
فیلسوف ماتریالیست یونان باستان
از فلاسفه پیشاسقراطی
شاگرد لویکیپ و بزرگترین فیلسوف فلسفه طبیعت
نماینده ماتریالیسم اتمیستی
او کل طبیعت را متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.
شعار اصلی او:
چیزها فقط به ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخند.
در واقع فقط اتم ها وجود دارند، در فضای خالی!
از فلاسفه پیشاسقراطی
شاگرد لویکیپ و بزرگترین فیلسوف فلسفه طبیعت
نماینده ماتریالیسم اتمیستی
او کل طبیعت را متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.
شعار اصلی او:
چیزها فقط به ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخند.
در واقع فقط اتم ها وجود دارند، در فضای خالی!
• دموکریت نه همه خواص ادراک شونده چیزها را، بلکه فقط رنگ، صدا و مزه را نسبی و ثانوی قلمداد می کند.
• او اما برعکس، تعین های مکانیکی از قبیل هیئت، بزرگی، سفتی (سختی)، چگالی مندی و خنثائی را عینی می داند.
فیلسوف انگلیسی
نماینده اصلی امپیریسم
از شخصیت های برجسته روشنگری انگلیس
از تئوریسین های قرارداد اجتماعی
اعلامیه استقلال آمریکا، قانون اساسی آمریکا و انقلاب فرانسه تحت تأثیر فلسفه سیاسی او بوده اند.
جان لاک در نظریه خود راجع به بود (ماهیت) چیزها میان ایدئالیسم و ماتریالیسم در نوسان بود.
جان لاک در نظریه خود راجع به امکان شناخت بود (ماهیت) راستین چیزها به ندانمگرائی (اگنوستیسیسم) گرایش داشت.
نماینده اصلی امپیریسم
از شخصیت های برجسته روشنگری انگلیس
از تئوریسین های قرارداد اجتماعی
اعلامیه استقلال آمریکا، قانون اساسی آمریکا و انقلاب فرانسه تحت تأثیر فلسفه سیاسی او بوده اند.
جان لاک در نظریه خود راجع به بود (ماهیت) چیزها میان ایدئالیسم و ماتریالیسم در نوسان بود.
جان لاک در نظریه خود راجع به امکان شناخت بود (ماهیت) راستین چیزها به ندانمگرائی (اگنوستیسیسم) گرایش داشت.
• جان لاک خواصی را که به خود جسم تعلق دارند، اولیه می داند و خواصی را که تنها در اثر تأثیرشان بر حواس انسانی پدید می آیند، ثانوی قلمداد می کند.
• وجه مشترک همه این نگرش ها این است که آنها ادراکات را کم و بیش بمثابه تصاویر اشیاء، یعنی حقیقی تلقی می کنند.
4
نومینالیسم
نومینالیسم
• جریانات نومینالستی اما برعکس، ادراکات را تنها بمثابه علائمی راجع به چیزهای خارجی تلقی می کنند که به روح عرضه می شود و آنها را بمثابه حالات روحی ارزیابی می کنند.
• این جریانات اصلا نمی توانند محتوای حقیقت شناخت حسی را در رابطه با جهان خارج بسنجند.
• از این رو مجبورند که یکی از دو راه زیر را انتخاب کنند:
الف
• یا به معیار عقلی حقیقت توسل جویند.ب
• و یا شناخت حسی بطور کلی را به مثابه خطا محکوم کنند و به وحی الهی پناه برند.
5
کوندیلا و هیوم
کوندیلا و هیوم
• معیار عقلی حقیقت را کوندیلا و هیوم در منطق موجود میان روابط محتوائی علائم واژگانی می دانند.
• هیوم قوت و شادابی تأثیرات را بمثابه معیار حقیقت علائم ادراکی قلمداد می کند، اندیشه ای که او از اپیکوریست ها به عاریه گرفته است.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر