۱۴۰۴ فروردین ۲, شنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۱۸۱)

 

شین میم شین

بوستان

باب سوم

در عشق و مستی و شور

حکایت نهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص  ۸۹)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم
 

تا زمیخانه و می نام و نشان خواهد بود

سر ما خاک ره پیر مغان خواهد بود.

معنی تحت اللفظی:

تا زمانی که از می و میخانه نام و نشانی به جا خواهد بود،

سر ما خاک راه پیر می فروش خواهد بود.

 

تبدیل سر کسی به خاک راه دیگری

به معنی وفاداری بی خلل و تا حد مرگ و مطلق کسی به دیگری است.

آن سان که حریف سر سپرده در کوی پیر می فروش بمیرد و جمجمه اش اخاک واره شود.

 

پیر مغان کی بوده است که این چنین عشاق جانسپاری در جرگه خواجگان جهان داشته است؟

 

خلق زرتشت

پس از غلبه اعراب به اقلیت بی حق و حقوقی تنزل می یابند و در حواشی شهرها از طریق می فروشی و زن و بچه خود فروشی به ذلت روزگار می گذرانند.

 

خواجه از این حاشیه نشینان ستمدیده در طوایل فئودالی

برای می پرستان و خردستیزان

مراد انتزاعی سر هم بندی می کند.

 

بدین طریق و با این ترفند

دیالک تیک داد و بیداد وارونه می شود.

بیداد ماستمالی می شود

و

عملا داد تلقی می شود.

 

ضمنا

می تظهیر می شود و میخوارگی توجیه عنقلابی می شود.

میی که مغز بشر را از کار می اندازد، خرد زدایی می کند و به حدی نازلتر از جانور تنزل می دهد.

 در نتیجه

 خردستیزی مد می شود.

دلیل خوشامدن مؤسس خردستیزی  (نیچه) از خواجه هم همین بوده است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر