۱۴۰۴ فروردین ۵, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (د) دموکراسی (سخن از کدام دموکراسی است؟) (۹)

   

ولادیمیرو گیاچی

برگردان

 یدالله سلطان پور 

 

تهاجم تئوریکی بر دموکراسی

ادامه

  

·    بدین طریق، همه چیز معنای اصلی پیشین خود را از دست می دهد و به ضد خود مبدل می شود:

 

۱

دموکراسی

به مثابه فرمی به جای محتوایی     

دموکراسی به مثابه وسیله و متدی به جای هدف و آماجی 

 (دموکراسی به مثابه وسیله ای به جای هدفی

دموکراسی به مثابه وسیله ای به جای آماجی

دموکراسی به مثابه متدی به جای تئوری ئی)

 

۱

·    این اولین گام تئوریکی در این جهت است که مفهوم «دموکراسی» از هر محتوا و آماج و هدف تهی می شود.

 

۲

·    هدف از این گام، خواندن فاتحه ای بر دموکراسی، به معنی اعمال قدرت از سوی خلق، کسب خودمختاری خلقی با استفاده از وسایل مختلف، از جمله با حق انتخابات عمومی است.

 

۳

·    دموکراسی بدین طریق و با این ترفند، در فرم توخالی و بی محتوای حکومتی خلاصه می شود و به مثابه وسیله و متد حکومتی به کار گرفته شود.

 

۴

·    دموکراسی بدین طریق و با این ترفند، به «دموکراسی نمایندگی» نبدل می شود.

 

۵

·    شومپتر تئوری دموکراسی را به طرزی کلاسیک فرمولبندی می کند:

·    «متد دموکراسی (دموکراسی به مثابه متد. متر‪جم) عبارت است از نظامی از ابتکارات عمل، برای تحقق تصمیمگیری های سیاسی.

·    در این نظام ابتکارات باید افرادی برای کسب وکالت مردم جهت تصمیمگیری های سیاسی نامزد شوند و از طریق مبارزه انتخاباتی رقابت آمیز بر سر آرای مردم به قدرت برسند.»

 

۶

·    همانطور که دانیه له زولو به درستی خاطر نشان می شود، به نظر آقای شومپتر، «در رژیم های دموکراتیک   در واقع، وظیفه ای که به عهده خلق گذاشته می شود، نه تصمیمگیری، بلکه انتخاب تصمیمگیران است.

 

۷

·    این در واقع، یعنی انتخاب رهبری سیاسی کشور و اغلب به طور ساده، پذیرش (قبول خواه و ناخواه. مترجم) کاندیداهای معین.»

 

۸

·    آدم می توانست، از تئوریسین های دموکراسی توقع داشته باشد، که حد اقل، برای شرکت مردم در انتخابات، به عنوان معیاری برای قضاوت در باره «اصالت و سلامت دموکراسی» پشیزی ارزش قائل شوند.

 

۹

·    ولی داشتن چنین توقعاتی بیهوده است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر