۱۴۰۴ فروردین ۸, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره المائده) (۳۶۷)

              

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَّكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ ۖ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ﴾
[ المائدة: ۹۶]

شكار دريايى و خوردن آن به جهت بهره‌مند شدنتان از آن، بر شما و مسافران حلال شده است. و شكار صحرايى تا هنگامى كه در احرام هستيد بر شما حرام شده. از خداوندى كه به نزد او گرد آورده مى‌شويد بترسيد.

کریم

در این آیه،

صید و اطعام ماهی و خرچنگ و غیره را حلال و شکار جانوران صحرایی از گوزن و آهو و سوسمار و خرگوش و غیره را به استثنای ماه های حرام، مجاز اعلام می کند.

ضمنا

به ترس از خدا فرا می خواند و بر برگشت همه به سوی خدا تأکید می ورزد.

می توان گفت که کریم در این آیه هم دیالک تیک تهدید و تطمیع را به صورت دیالک تیک صید و شکار و ترس از خدا بسط و تعمیم می دهد.


﴿۞ جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِّلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلَائِدَ ۚ ذَٰلِكَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ﴾
[ المائدة: ۹۷] 

الله کعبه بیت الحرام را وسیلۀ برپایی (مصالح) مردم قرار داده، که مصالح دینی آنها از نماز، حج و عمره، و مصالح دنیوی آنها با امنیت در حرم و گرد‌آوری ثمرات هر چیزی به آنجا، بر آن استوار است.

 و ماه‌های حرام (ذوالقعده، ذوالحجه، محرم و رجب) را

 با رهایی ‌دادن مردم در این ماه‌ها از کشتار آنها توسط دیگران،

 و

 قربانی‌های بی‌نشان و نشانه‌دار را که به‌سوی حرم روانه می‌شوند

 با رهایی ‌دادن صاحبان‌شان از افتادن در معرض خطر،

 به همین هدف مقرر داشته است.

 این نعمت‌ها که الله برای‌تان ارزانی داشته است

 برای این است که بدانید الله هر‌چه در آسمان‌ها و زمین است را می‌داند،

 و

 از هر چیزی آگاه است؛ 

زیرا تشریع این حکم از جانب او تعالی

برای جلب مصالح‌تان و دفع زیان‌ها از شما قبل از اینکه ایجاد شوند- بر علم او نسبت به مصالح بندگانش دلالت دارد.

 

۱

الله کعبه بیت الحرام را وسیلۀ برپایی (مصالح) مردم قرار داده، که مصالح دینی آنها از نماز، حج و عمره، و مصالح دنیوی آنها با امنیت در حرم و گرد‌آوری ثمرات هر چیزی به آنجا، بر آن استوار است. 

کریم

در این آیه

خانه کعبه را فونکسیونالیزه می کند.

یعنی

برای آن فونکسیون هایی تعیین می کند.

اسرار و ناگفته هایی از کعبه 

مسجدالحرام 

بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسجد جهان اسلام و قبله‌گاه مسلمانان

  بنابر آموزه‌های اسلام

 هر انسان و موجود زنده‌ای که وارد آن شود،

 ایمن است و نباید به او آسیب رسانده شود

مسجد الحرام

حاوی فونکسیونی دیالک تیکی است:

هم حاوی فونکسیون مادی (معیشتی) است 

و

هم حاوی فونکسیون فکری (عقیدتی) است.

کریم

در این آیه

اساسی ترین دیالک تیک هستی

را

یعنی 

دیالک تیک ماده و روح

 (وجود و شعور، وجود جامعتی و شعور جامعتی) 

را

به صورت دیالک تیک دنیوی ( امنیت جانی در حرم و گرد‌آوری ثمرات هر چیزی به آنجا) و دینی (نماز، حج و عمره) بسط و تعمیم می دهد.

۲

 و ماه‌های حرام (ذوالقعده، ذوالحجه، محرم و رجب) را

 با رهایی ‌دادن مردم در این ماه‌ها از کشتار آنها توسط دیگران،

 و

 قربانی‌های بی‌نشان و نشانه‌دار را که به‌سوی حرم روانه می‌شوند

 با رهایی ‌دادن صاحبان‌شان از افتادن در معرض خطر،

 به همین هدف مقرر داشته است.

 

کریم

در این بخش از آیه، مسلمین را از ذبح حیواناتی در ماه های حرام نهی می کند.

از صدمه رساندن به حیوانات و صاحبان شان که به سوی کعبه رهسپارند.

محتوای این آیه، احتمالا تنظیم و تضمین میزان قربانی و پخش بین مسمتندان در ایام حج  است.

۳

 این نعمت‌ها که الله برای‌تان ارزانی داشته است

 برای این است که بدانید الله هر‌چه در آسمان‌ها و زمین است را می‌داند،

 و

 از هر چیزی آگاه است؛ 

زیرا تشریع این حکم از جانب او تعالی

برای جلب مصالح‌تان و دفع زیان‌ها از شما قبل از اینکه ایجاد شوند- بر علم او نسبت به مصالح بندگانش دلالت دارد.

کریم

در این بخش این آیه،

هم هندوانه زیر بغل الله می چپاند:

او را همه چیز دان و از همه چیز آگاه جا می زند

و

هم

منت بر سر بندگان الله می گذارد تا شکرگزار باشند و خدا ترس.

 

ادامه دارد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر