ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ﴾
[ المائدة: 86]
و آنان كه كفر ورزيدند و آيات ما را تكذيب كردند اهل جهنمند.
کریم
در این آیه
دیالک تیک تهدید و تطمیع
را
به صورت دیالک تیک جهنم و جنت (دوزخ و بهشت) بسط و تعمیم می دهد و قطب تهدید (جهنم) را برجسته می کند.
﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ
اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ
الْمُعْتَدِينَ﴾
[ المائدة: 87]
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، چيزهاى پاكيزهاى را كه خدا بر شما حلال كرده است حرام مكنيد و از حد درمگذريد كه خدا تجاوزكنندگان از حد را دوست ندارد.
کریم
در این آیه
مفهوم حرام سازی چیزهای حلال را تعریف می کند.
کریم از زیاده روی در خوردن مواد غذایی حلال
نهی می کند.
حد
یکی از مهم ترین مفاهیم در فلسفه کلاسیک آلمان و در دیالک تیک ماتریالیستی است.
حد
در سرحدات گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی که یکی از قوانین دیالک تیک است، نقش شاخص مهمی بازی می کند:
مثال:
آب مایع تحت فشار جو
پس از رسیدن به حد عینی اش (۱۰۰ درجه سانتیگراد ویا صفر درجه سانتیگراد)
تغییر کیفی می یابد:
بخار (گاز) می شود و یا منجمد می شود (یخ می زند.)
سعدی
بارها از این مفهوم فقهی و فلسفی و دیالک تیکی بهره برگرفته است.
سعدی احتمالا تحت تأثیر شدید قرآن کریم بوده است:
اندازه نگهدار که اندازه نکو ست.
حد همین است، سخندانی و زیبایی را.
حد
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/14671
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/14678
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/14680
پایان
﴿وَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي أَنتُم بِهِ مُؤْمِنُونَ﴾
[ المائدة: 88]
از چيزهاى حلال و پاكيزهاى كه خدا به شما روزى داده است بخوريد و از خدايى كه به او ايمان آوردهايد بترسيد.
کریم
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر