۱۴۰۴ فروردین ۹, شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره المائده) (۳۶۸)

 

              

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

 

﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾
[ المائدة: ۹۸]

بدانيد كه عقوبت خدا سخت است و هم او آمرزنده و مهربان است.

کریم 

در این آیه

  برای منضبط سازی مسلمین 

دیالک تیک دیرآشنای تهدید و تطمیع 

را

به صورت دیالک تیک عقوبت الهی و بخشنده و مهربانی الهی بسط و تعمیم داده می دهد.


﴿مَّا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ﴾
[ المائدة: ۹۹]

بر پيامبر جز رسانيدن پيام وظيفه‌اى نيست. 

و آنچه را كه آشكار مى‌سازيد يا پنهان مى‌داريد خدا مى‌داند.

کریم

در این آیه

فونکسیون حضرت محمد را بار دیگر تبیین می دارد:

حضرت محمد

پیام آور و واسطه و میانجی میان خلق و خدا ست.

ولی منظور از خدا چیست که حضرت محمد رسول او ست؟

مفهوم خدا

انعکاس انتزاعی ـ آسمانی اعضای طبقه حاکمه برده دار است.

رسالت حضرت محمد

تشکیل و ترویج و تحکیم و توسعه مناسبات تولیدی برده داری است.

همه مشخصات و خصایص و خصال و خصوصیاتی که کریم به خدا نسبت می دهد،

مشخصات و خصایص و خصال و خصوصیات  طبقه حاکمه برده دار است:

و آنچه را كه آشكار مى‌سازيد يا پنهان مى‌داريد خدا مى‌داند.

کریم

در این آیه

بر وقوف مطلق خدا (طبقه حاکمه) به آشکار و نهان بشریت تأکید می ورزد.

کریم

در این بخش از آیه،

دیالک تیک فرم نمودین و محتوای ماهوی

را

به صورت آنچه آشکار می سازید و انچه که پنهان می دارید، بسط و تعمیم می دهد.

دیالک تیک ظاهر و باطن

فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک فرم نمودین و محتوای ماهوی است.


﴿قُل لَّا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ ۚ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾
[ المائدة: ۱۰۰]

بگو:

 ناپاك و پاك برابر نيستند، هر چند فراوانى ناپاك تو را به اعجاب افكند. 

پس اى خردمندان، از خداى بترسيد،

 باشد كه رستگار گرديد.

کریم

در این آیه،

دیالک تیک خیر و شر

را

به صورت دیالک تیک بهداشتی پاک و ناپاک بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را از آن خیر (پاک) می داند.

کریم

اما

ضمنا

اعلام می دارد که شر (ناپاک)  به لحاظ کمی برتر از خیر (پاک) است.

ولی خیر (پاک) به لحاظ کیفی برتر از شر است.

(چون از حمایت الهی برخوردار است.)

کریم

برای غلبه بر برتری کمی شر، مسلمین را از خدا می ترساند:

ترس از خدا پیش شرط رستگاری قلمداد می شود.

کریم اینجا هم  دیالک تیک تهدید و تطمیع را به صورت دیالک تیک ترس و رستگاری بسط و تعمیم می دهد.


ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر