۱۳۹۵ آذر ۲۷, شنبه

عین (اوبژکت)


 ضد دیالک تیکی ذهن (سوبژکت)   
پروفسور دکتر آلفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین

·       عین (اوبژکت) عبارت است از موضوع شناخت و موضوع پراتیک انسانی، که مستقل از سوبژکت وجود دارد.

1
·       اوبژکت های شناخت به شرح زیر اند که در ضمیر (روح انسانی، شعور انسانی) انعکاس می یابند:

الف


·       پدیده های متنوع اند.

ب
·       فرم های مختلف حرکت ماده اند.

پ
·       نتایج حرکت و تغییر ماده اند.

2
·       نظریات مربوط به محتوای مفهوم «اوبژکت» بسته به جوابی است که به مسأله اساسی فلسفه داده می شود:

الف

·       ماتریالیسم، اوبژکت ها را به معنی پدیده های (نمود های)  متنوع واقعیت عینی، که مستقل از شعور انسانی و در خارج از آن وجود دارند، تعریف می کند.

ب

·       ایدئالیسم، اوبژکت ها را به شرح زیر تعریف می کند:

1

·       ایدئالیسم، اوبژکت ها را به مثابه مجموعه بغرنجی از احساس ها تعریف می کند.
·        (برکلی و اخیرا پوزیتیویسم)
·        
·       مراجعه کنید به ایدئالیسم، پوزیتیویسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

2

·       ایدئالیسم، اوبژکت ها را به معنی ساخته های سوبژکت تعریف می کند.
·        (فیشته)

3

·       ایدئالیسم، اوبژکت ها را به معنی مرحله گذار در توسعه و تکامل ایده تعریف می کند.
·        (هگل)

4

·       ایدئالیسم، اوبژکت ها را به معنی مخلوقات یک موجود ماورای طبیعی تعریف می کند.
·       (توماس فون اکوین و نئوتومیسم)

·       مراجعه کنید به دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت، چیز، شیئ و سوبژکت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر