کامبخش و دیگر سران حزب توده
مهدی اخوان ثالث
(1307 ـ 1369)
هستن
زمستان
(1335)
ویرایش
و تحلیل از
ربابه
نون
در جوار رحمت ناراستین آسمان، بغنوده
ایم، ای مرد،
که
دگر یادی از آنان نیست
ور
بود، جز در فریب
شوم دیگر پاک جانان نیست
·
کسی دیگر از شهدا یادی نمی کند و
اگر احیانا یادی از آنها بکند، برای فریب شوم امثال پاک جان آنان است.
1
·
اخوان در این بند شعر، اپوزیسیون
ضد سلطنتی ـ ضد امپریالیستی را، یعنی اپوزیسیون ضد طبقه حاکمه را به دو دسته طبقه
بندی می کند:
الف
·
دسته اول اپوزیسیون ضد سلطنتی ـ ضد
امپریالیستی، اپوزیسیون ضد طبقه حاکمه، پاک جان
اند که برای مردن در نهایت پاکی در طریقی پوک آفریده شده اند.
·
این دسته از اپوزیسیون طبقه حاکمه،
خوبان ساده لوح خرفت و خر اند.
·
اخوان عاشق سینه چاک اینها ست و در
غم آنها زار زار می گرید.
ب
·
دسته دوم از اپوزیسیون ضد سلطنتی ـ
ضد امپریالیستی، اپوزیسیون ضد طبقه حاکمه در صدد فریب شوم دسته اول یعنی خوبان ساده
لوح خرفت و خر اند.
·
سؤال این است که دسته دوم
اپوزیسیون ضد طبقه حاکمه، چیستند و کیستند؟
2
در
جوار رحمت ناراستین آسمان، بغنوده ایم، ای مرد،
که
دگر یادی از آنان نیست
ور
بود، جز در فریب
شوم دیگر پاک جانان نیست
·
اخوان دسته دوم را ـ بطرز مسکوتی
ـ ناپاک و پست می داند.
·
مثل خودش و مثل بخش اعظم بشریت، به
استثناء پاک جانان ساده لوح خرفت و خر که در طریق پوک جان می بازند.
·
تفاوت و تضاد اعضای متعلق به دسته
دوم با بقیه بشریت به انضمام اعضای طبقه حاکمه ملی و بین المللی، در سودای آنها در
جهت فریب شوم پاک جانان است.
·
دسته دوم اپوزیسیون ضد طبقه حاکمه،
تنها فرقی که با بقیه بشریت و با اعضای طبقه حاکمه و هیئت حاکمه دارند، فریبکاری
آنها ست.
·
همین و بس.
·
اخوان ضمن چپاندن هندوانه زیر بغل
سیامک و کیوان و یاران، اعضای طبقه حاکمه را و از آنجمله شاه و شعبان و لات ها و
لاشخورها را به آب زمزم می شوید و پاک تر از ماتحت ملا می سازد.
3
در
جوار رحمت ناراستین آسمان، بغنوده ایم، ای مرد،
که
دگر یادی از آنان نیست
ور
بود، جز در فریب
شوم دیگر پاک جانان نیست
·
فریبکاری اما از سوئی پدیده ای
پسیکولوژیکی است و از سوی دیگر، خصلتی اخلاقی و یا به عبارت دقیقتر، ضد اخلاقی است
و در هر دو صورت، ثانوی است.
·
چون در آن سوی خصایل پسیکولوژیکی و
اخلاقی، منافع طبقاتی خرناسه می کشند.
·
مواضع طبقاتی این فریبکاران از چه
قرار است؟
·
به عبارت روشن تر، کسانی که سیامک
و مبشری و کیوان و یاران را فریب شوم داده اند، به کدام طبقه اجتماعی تعلق دارند و
از فریب شوم اینان چه نفعی به نصیب می برند؟
4
در
جوار رحمت ناراستین آسمان، بغنوده ایم، ای مرد،
که
دگر یادی از آنان نیست
ور
بود، جز در فریب
شوم دیگر پاک جانان نیست
·
از شاعر تواب پریشان اندیش پریشان
حال که نمی توان انتظار حل معمای اتیکی و پسیکولوژیکی داشت.
·
ضمنا اشکال کار اینجا ست که سیامک و
یاران به عنوان مثال، نه کودک، بلکه از سران حزب توده بوده اند.
·
چه کسی می تواند سیامک و مبشری و
روزبه و کیوان و یاران را فریب شوم دهد؟
5
در
جوار رحمت ناراستین آسمان، بغنوده ایم، ای مرد،
که
دگر یادی از آنان نیست
ور
بود، جز در فریب
شوم دیگر پاک جانان نیست
·
به این پرسش ما به عوض اخوان، قبل
از همه طبقه حاکمه انگل و استثمارگر و جوجه های اولترا عنگلابی آنها، مثلا چریک
های فدایئ خر، مجاهدین اسلام و خر، گروهک های ماجراجوی لیملام و دیمدام و هارت و
پورت پاسخ داده اند.
·
البته با تجدید نظری در عناصری از تئوری
اخوان:
6
·
در قاموس شاه و شیخ، تئوری پاک جان
و ناپاک و پست جفنگی بیش نیست.
·
ولی طبقه بندی اخوان در کلش معقول
و مقبول و معتبر است:
·
توده ای ها دو دسته اند:
الف
·
دسته اول انبوه خرفت و خر و فریب
خورده اند.
·
چه بسا اصلا سواد درست و حسابی
ندارند.
·
دهقان و عمله و پا برهنه و بی همه
چیز و بی خانمان اند.
ب
·
دسته دوم، عوامفریب اند.
·
خاین اند.
·
خودفروخته اند.
·
وطن فروش اند.
·
بی پدر و بی مادر اند.
·
بی اصل و بی نسب اند.
پ
·
یکی از همین توده ای های خاین بی
وطن وطنفروش بی پدر و مادر از بازجو پرسیده بود:
·
پس من از کجا آمده ام؟
·
بازجو که مثل بقیه بازجویان، دکتر
و مهندس و علامه بود، گفته بود:
·
وقتی بلشویک ها در جنگ جهانی دوم
بخشی از ایران را اشغال کردند، شما ها را به همراه آورده اند و اینجا ول کرده اند
و رفته اند.
·
دلیل بدی نبود.
·
توده ای خاین اما پدر و مادر داشت
و علاوه بر آن، اندکی مغز اندیشنده در کله داشت و گفته بود:
·
پدر و مادر مرا که دیدی.
·
مادرم همان زن بیچاره ای بود که به
پای تان افتاده بود و التماس می کرد که
پسرش را نبرند و در عوض کتاب هایش را بسوزانند.
·
حتی تنور را نشان می داد.
·
بازجوی علامه گفته بود:
·
آره.
·
ولی بلشویک ها آمدند، در خانه تان
باز بود، مادرت را ماتوشکار خطاب کردند، حسابش را درجا رسیدند و نطفه تو را هم در
رحمش کاشتند.
6
در
جوار رحمت ناراستین آسمان، بغنوده ایم، ای مرد،
که
دگر یادی از آنان نیست
ور
بود، جز در فریب
شوم دیگر پاک جانان نیست
·
رؤسای ساواک که در کشورهای
امپریالیستی دوره دیده بودند و دوکت رینه (ارشاد) شده بودند، دلیل تشکیل این اقلیت
فریبکار را به طرز پسیکولوژیستی توضیح می داند و نتیجه وجود عقده های روحی و روانی
می دانستند.
·
منشاء تشکیل این اقلیت فریبکار،
عقده های روحی و روانی آنان محسوب می شد.
·
اخوان هم تقریبا بر برهوت بی آب و
علف همین پسیکولوژیسم امپریالیستی، اسب استدلال می راند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر