ضد دیالک تیکی ذهنی
(سوبژکتیو)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین
میم شین
· عینی (اوبژکتیو) به چیزی اطلاق
می شود که مستقل از سوبژکت منفرد و مستقل از شعور (ضمیر) او وجود دارد.
· اوبژکتیو در فلسفه مارکسیستی
به دو معنی مختلف بکار می رود:
الف
عینی (اوبژکتیو)
به معنی وجود عینی
· عینیت (اوبژکتیویته، وجود عینی
داشتن) شیئ و یا پدیده ای به این معنی است که آن مستقل از سوبژکت منفرد و مستقل از شعور (ضمیر) او وجود دارد.
· بنا بر این تعریف، مثلا قوانین
طبیعی و یا مناسبات اقتصادی هر فرماسیون اجتماعی معین، وجود عینی دارند.
ب
مفهوم «اوبژکتیو
و یا عینی»
در تئوری
شناخت
·
ما در رابطه با شناخت انسانی، از محتوا و خصلت عینی اش،
از عینیتش (اوبژکتیویته اش) صحبت می کنیم.
·
عینیت شناخت در آن است، که سوبژکت شناخت (مثلا انسان
شناسنده) واقعیت عینی را بطور عینی منعکس می کند.
·
به عبارت دیگر شناخت با اوبژکت شناخت (موضوع شناخت) انطباق
دارد.
·
توجه به نکات زیر در رابطه با مفهوم «اوبژکتیو» ضرورت
دارد:
1
تفاوت عینی با مادی
1
·
«عینی» را نباید با «مادی»
یکی دانست:
الف
·
مادی هر آن چیزی است، که مستقل از شعور (ضمیر) و در خارج
از آن، بطورکلی وجود دارد.
·
ضد دیالک تیکی مادی، فکری (ایده ای) است که فقط در شعور
(در ضمیر انسانی) و بواسطه شعور (ضمیر) وجود دارد.
ب
·
اوبژکتیو و یا عینی اما عبارت از هر آن چیزی است، که
مستقل از شعور سوبژکت منفرد وجود دارد.
2
·
بنابرین، فرم های شعور اجتماعی از مذهب و غیره، اگرچه
بطور اوبژکتیو و یا عینی وجود دارند، یعنی مستقل از شعور (ضمیر) فردی اند، در عین
حال به مثابه فرم های شعور، حاوی خصلت معنوی و غیرمادی اند.
2
تفاوت عینی با واقعی
·
«عینی» را همچنین نباید با
«واقعی» (رئال) یکی دانست:
1
·
محتوای مفهوم «واقعی»، وسیعتر از محتوای مفهوم «عینی»
است:
الف
·
فقط چیزهای عینی (یعنی چیزهائی که مستقل از شعور (ضمیر) فردی
وجود دارند) نیستند که وجود دارند، بلکه خود شعور فردی و سوبژکتیو نیز وجود دارد.
ب
·
چیزهای واقعی (رئال) می توانند، هم مادی باشند و هم فکری،
هم اوبژکتیو (عینی) باشند و هم سوبژکتیو .
2
·
چیزهای عینی ـ واقعی محتوای مفاهیم «عینی» و «واقعی» را
تشکیل می دهند.
3
·
اگر چیزهای مورد نظر، مستقل از شعور بطور کلی (یعنی
مستقل از هر نوع شعور) و در خارج از آن وجود داشته باشند، مادی نامیده می شوند.
·
مراجعه کنید به ماده، مادی، واقعی و دیالک تیک سوبژکت ـ
اوبژکت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر