ویرایش و تحلیل از
میمحا نجار
به
حد خویش، چون گشتند واقف
سخن
گفتند در معروف و عارف
یکی
از بحر وحدت گفت:
«انا
الحق»
یکی
از قرب و بعد و سیر زورق
·
معنی تحت اللفظی:
·
هر کدام از آینها که به اندازه
توانش آگاهی کسب کرد، راجع به اوبژکت شناخت و سوبژکت شناخت ابراز نظر کرد:
·
یکی از دریای وحدت، خداوارگی خود
را اعلام داشت و یکی دیگر از تقرب به خدا و مسافت و فاصله انسان با خدا و از سیر
زورق شناخت سخن گفت.
1
به
حد خویش، چون گشتند واقف
·
شیخ شبستر در این مصراع گلشن راز،
به تفاوت معرفتی (شناخت) اعضای جامعه بشری اشاره دارد:
·
در قاموس شیخ و عرفان و مکتب فلسفی
پانته ئیسم (همه چی خدائی) بطور کلی، میان فرم های مختلف وجود، تفاوت ماهوی وجود
ندارد.
·
همه چیزهای هستی از جماد تا نبات و
از جانور تا انسان، در عین تفاوت، یکی اند.
2
به
حد خویش، چون گشتند واقف
·
ماتریالیسم هم با تکیه بر تجربه و
دانش به وحدت وجود می رسد.
·
اما نه به وحدت انتزاعی و ادعائی و
خیالی وجود، بلکه به وحدت مادی وجود.
·
به وحدت واقعی و عینی و علمی وجود.
·
از دید فلسفه علمی که به تجرید نتایج
تجربه بشری، نتایج علوم تجربی، علوم طبیعی و غیره مبادرت می ورزد، همه چیز های
هستی از جماد تا نبات، از جانور تا انسان فرم های مختلف حرکت ماده اند.
·
منشاء همه آنها ماده است.
·
همه ماهیتا یکی اند.
·
همه مستقل از شعور آدمی وجود دارند.
·
همه واقعی و عینی اند.
·
مراجعه کنید به ماتریالیسم، مونیسم،
وحدت مادی جهان در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
2
به
حد خویش، چون گشتند واقف
سخن
گفتند در معروف و عارف
یکی
از بحر وحدت گفت:
«انا
الحق»
یکی
از قرب و بعد و سیر زورق
·
پانته ئیسم که شالوده فلسفی عرفان است،
فرزند زمانه خویش است.
·
در قرون وسطی فئودالی، علم و فن
هنوز رشد کافی نداشته اند.
·
پانته ئیسم برای مبارزه بر ضد ایده
ئولوژی فئودالیسم و اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی ـ فقه (تئولوژی) ـ باید
میانجیگری روحانیت میان انسان و خدا را به چالش کشد و روحانیت فئودالی را سلب
اعتبار کند و زاید بداند.
·
تنها طریق و ترفندی که برای زاید
اعلام داشتن روحانی دارد، اثبات وحدت وجود است.
·
حیرت انگیز است.
·
ولی واقعیت دارد.
·
پانته ئیسم به ترفند تخیل و گمان
ورزی به همان نتیجه می رسد که ماتریالیسم قرن ها بعد با اتکاء به دستاوردهای علوم
و تجربه بشری خواهد رسید.
·
سؤال این است که چگونه پانته ئیسم
بدون در اختیار داشتن فاکت های علمی و تجربی ـ در تحلیل نهائی ـ به وحدت وجود، به
مونیسم می رسد؟
·
یعنی به حقیقت عینی می رسد و انا
الحق می گوید و میانجیگری میان انسان و خدا را زاید می داند؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر