• رئال (واقعی) به آنچه که بطور کلی وجود دارد، به آنچه که واقعا موجود است، اطلاق می شود.
• رئال می تواند از قرار زیر باشد:
1
• رئال می تواند مادی باشد.
2
• رئال می تواند فکری باشد.
3
• رئال می تواند اوبژکتیف (عینی) باشد.
4
• رئال می تواند سوبژکتیف باشد.
• مفهوم رئال برای تعیین سمتگیری های فلسفی با توجه به مسأله اساسی فلسفه نامناسب است.
• رئالیسم فلسفی و یا معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) هم می تواند ماتریالیستی باشد و هم می تواند ایدئالیستی باشد.
• ما باید میان «رئال» و «مادی» و «اوبژکتیف» («عینی») فرق بگذاریم.
• مراجعه کنید به ابژکتیف (عینی)، مادی
ایدئال
پروفسور مانفرد مولر
پروفسور مانفرد مولر
• ایدئال به تجسم کمال اطلاق می شود.
• ایدئال به الگو و سرمشق گرایش انسانی اطلاق می شود.
• در تعریف و تعیین ایدئال، تضاد فلسفه ماتریالیستی ـ دیالک تیکی با فلسفه ایدئالیستی انعکاس می یابد:
1
ایدئال در فلسفه ایدئالیستی
ایدئال در فلسفه ایدئالیستی
• فلسفه ایدئالیستی ـ صرفنظر از تفاسیر مختلف آن ـ منبع و سرچشمه ایدئال را عالم ایده ها می داند.
2
ایدئال در فلسفه مارکسیستی
ایدئال در فلسفه مارکسیستی
• در فلسفه مارکسیستی، ایدئال ها فرم خاص انعکاس واقعیت عینی در ضمیر انسانی محسوب می شوند.
• واقعیت (رئالیته) عینی مناسبات اجتماعی منشاء و سرچشمه پیدایش و انتقال ایدئال ها ست.
• (ما بدین طریق با دیالک تیک رئال ـ ایدئال سر و کار پیدا می کنیم. مترجم)
1
• ایدئال ها بازتاب های ساده نیستند.
2
• ایدئال ها تصاویر مستقیم واقعیت عینی در ضمیر انسان ها نیستند.
3
• در ایدئال ها معارف و تجارب انسانی تغلیظ می یابند، معارف و تجاربی که انسان ها در کشمکش و چالش مدام خویش با طبیعت و جامعه گرد می آورند، منظم می سازند، تعمیم می دهند، تکمیل می کنند، تصویرواره می کنند.
4
• انسان ها خود سازنده ایدئال های خویش اند.
5
• ایدئال های هر انسانی طرح های فکری او در باره واقعیت آتی اند که یا تحول بنیادی مناسبات موجود را طلب می کنند و یا تکمیل کیفی آنها را.
6
• در ایدئال ها درد و رنج و زجر توده های تحت استثمار و سرکوب و ستم تجسم می یابد.
7
• در ایدئال ها آرزوها، امیدها و انتظارات توده ها در زمینه پایان دادن به فقر و ذلت تجسم می یابند.
8
• در ایدئال ها تصورات نیروهای ترقی خواه در زمینه تکمیل و توسعه هرچه بیشتر جامعه و شخصیت انسان ها تجسم می یابند.
9
• ایدئال های مبتنی بر پیشرفت اجتماعی به شرح زیرند:
• صلح
• آزادی
• برادری
• برابری
• عدالت
• دموکراسی
• سوسیالیسم
• شکوفائی همه جانبه و هماهنگ شخصیت انسان ها.
10
• ایدئال ها بطور تاریخی مشروط می شوند.
11
• هر دوران ایدئال های خاص خود را دارد.
12
• در هر دورانی مبارزه میان نیروهای ترقی خواه و ارتجاعی نیز زیر پرچم ایدئال های معینی صورت می گیرد.
13
• نیروهای مترقی و ارتجاعی ایدئال های به میراث مانده از نسل های پیشین را در روند این مبارزات، بر طبق منافع اقتصادی و سیاسی خویش تفسیر می کنند و یا ایدئال های نوینی را توسعه می دهند.
14
• رهائی طبقه کارگر، بویژه وحدت آن با سوسیالیسم علمی به ایدئال پیشرفت اجتماعی محتوای کیفی نوینی بخشیده است.
15
• در ایدئال های طبقه کارگر کلیه ایدئال های تاریخی گذشته به بطور دیالک تیکی نفی شده اند.
• (یعنی جنبه های مثبت آنها جذب و جنبه های منفی آنها دفع شده اند. مترجم)
16
• این ایدئال ها در سمت و سوی نظری و عملی شان بطرز بی سابقه ای مشخص تر گشته اند.
17
• ایدئال هائی که در جریان مبارزات ایدئولوژیکی، سیاسی و اقتصادی طبقه کارگر پا به عرصه وجود می نهند و در پیوند تنگاتنگ با این مبارزات قرار دارند، تحقق عملی خود را بطرز قاطعانه ای آماج قرار می دهند.
18
• ایدئال های سوسیالیستی از قانونمندی های واقعیت رئال استخراج می شوند و پیشگوئی های فکری واقعیت آتی اند.
19
• ایدئال های سوسیالیستی خود را در تصاویر کمال، زیبائی و عظمت آشکار می سازند و حاوی آماج ها، وظایف و اصول مبارزاتی طبقه کارگر و گرایش در جهت تحقق آنها هستند.
20
• ایدئال سوسیالیستی تصویری از وحدت حال و آینده است، تصویری که در آن بلحاظ گرایش ، از زمان حال پا فراتر نهاده می شود، بی آنکه رابطه با آن قطع شود.
21
• ایدئال سوسیالیستی بمثابه انعکاس مناسبات اجتماعی در ضمیر انسانی، زمان حال را بمثابه آماج نایله و آینده را بمثابه آماجی که هنوز بدان نرسیده، تلقی می کند.
22
• ایدئال بمثابه نتیجه تفکر انسانی، خصلت مدلی دارد.
23
• ایدئال سوسیالیستی بمثابه مدل، از نقطه نظر نتایج مطلوب و مورد انتظار، به آینده چشم می دوزد، به آینده بمثابه کل، مقطع، مرحله، چیز و یا شخص.
24
• ایدئال سوسیالیستی بمثابه مدل، با نظر به عقب، وسایل و متدهای تحقق مدل مورد نظر را امکان پذیر می سازد.
25
• ایدئال های سوسیالیستی مدل های مطلوب آینده اند.
26
• ایدئال های سوسیالیستی تجسم خوبی، کمال، زیبائی و عظمت ممکن و ضرور وجود و شدن آتی اند.
27
• ایدئال های سوسیالیستی ـ حتی الامکان ـ به آینده چنگ می زنند، ولی مرزها را فراموش نمی کنند، مرزهائی را که بنا بر شرایط اوبژکتیف و سوبژکتیف واقعیت رئال تعیین می شوند.
• گرایشات ایدئالی انسان ها از دیرباز بر دو نکته متمرکز بوده است:
1
• بر تبدیل کل جامعه به جامعه ای هماهنگ
2
• بر توسعه همه جانبه و هماهنگ شخصیت انسانی.
• اما تنوع مناسبات زندگی و خصلت سیستمی این مناسبات سبب می شود که روند پیشرفت اجتماعی به توسعه تصورات ایدئال متنوع منجر شود.
• ایدئال ها را می توان بنا بر موضوع خاص شان و بنا بر سمت و سوی شان ، به انواع زیر تقسیم بندی کرد:
1
• ایدئال های شخصی
2
• ایدئال های اجتماعی
3
• ایدئال های سیاسی
4
• ایدئال های اقتصادی
5
• ایدئال های جهان بینانه
6
• ایدئال های روشنفکرانه
7
• ایدئال های اخلاقی
8
• ایدئال های استه تیکی
9
• ایدئال های تاریخی
10
• ایدئال های مذهبی.
• راجع به شیوه تأثیرگذاری ایدئال ها می توان گفت:
• اگر ایدئال ها در توده ها به باورهای مستدل بدل شوند، ساختار انگیزه ای آنها را بطرز تعیین کننده ای تحت تأثیر قرار خواهند داد و سمت و سوی تفکر، احساس و مطالبات آنها را تعیین خواهند کرد.
• مراجعه کنید به ارزش.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر