پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم
اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
ایمانوئل کانت
(۱۷۲۴ ـ ۱۸۰۴)
برجسته ترین نماینده
فلسفه کلاسیک آلمان
پیشگفتار
قسمت دوم
ادامه
۳۸
· اگر هم خود کانت، بر آن باشد که علوم طبیعی مته
متیکی با علم به طور کلی یکسان است و علم واقعی آنجا که برخورد مته متیکی پااین می
یابد، به پایان می رسد، اما فلسفه او با مسئله گزاری هایش از چارچوب تئوری شناختی
و متد شناختی فراتر می رود که فلسفه کانت قرار است، نمودار سازد و به معنی انتقال
اصول علوم طبیعی مته متیکی بر مسائل فلسفه باشد.
۳۹
· فلسفه کانتی بدین طریق مسائلی را مفهومیت می
بخشد که پیشرفت فراتر فلسفی، علمی و
جامعه ای مطرح کرده است.
۴۰
· یعنی غلبه بر طرز تفکر متافیزیکی را و توسعه طرز
تفکر دیالک تیکی را.
۴۱
· موضع کانت نسبت به علوم طبیعی مته متیکی یکی از
عناصر بنیادی تفکر فلسفی و متدیکی او ست.
۴۲
· کانت اما در کلیه تلاش هایش در حال نوسان بوده است.
۴۳
· این نکته را در تفسیر فلسفه کانت نباید فراموش
کرد.
۴۴
· این نوسان کانت برای بررسی های او اهمیت به
مراتب بیشتری کسب می کند.
۴۵
· این نوسان کانت، از سویی علوم طبیعی مته متیکی
را به مثابه بنیان مفهوم علم (علممفهوم) او اعلام می دارد و از سوی دیگر تفکرش را
به دوپهلویی وسوسه می کند.
۴۶
· آن سان که در پیشرفت فلسفی فراتر به نقطه گرهی
در فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان مبدل می گردد.
پایان قسمت دوم پیشگفتار
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر