پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
عینیت
(اوبژکتیویته)
۸
· عینیت یابی
(اوبژکتیویزاسیون) مستمر معارف ما در روند پژوهش در راه گذار از استنباطات تجربی
به تشکیل تئوری، صورت می گیرد.
۹
· پیش شرط ضرور برای عینیت
یابی (اوبژکتیویزاسیون) مستمر معارف ما استفاده دقیق از دستگاه اسلوبی (متدیکی)
است.
۱۰
· اسالیب (متدهای) کمی و
کمیت ساز که امروزه در کسب، گزینش و حلاجی اطلاعات اولیه مورد اسفاده قرار می گیرند،
از اهمیت خاصی برخوردارند.
۱۱
· استفاده هر چه قوی تر از
اسالیب (متدهای) مته متیکی، ایستاتیستیکی (آماری)، منطقی و سیبرنتیکی موجب تقلیل مخدوشیت
های سوبژکتیو در روند شناخت می شوند.
۱۲
·
امکانات استفاده از این اسالیب (متدها) به مرحله تجربی
پژوهش سوسیولوژیکی محدود نمی شوند.
· بلکه در فرم متمایزی در
مجموعه روند شناخت به کار می روند.
۱۳
· اما تصور اینکه به مدد این
متدها تضمین کافی برای عینیت معارف سوسیولوژیکی فراهم آید، تصور نادرستی است.
۱۴
· روند عینیت یابی (و عینیت
بخشی به) معارف سوسیولوژیکی، ضمنا بر مبانی نظری ـ جهان بینانه و متدئولوژیکی
پژوهش سوسیولوژیکی تعیین می شود.
۱۵
· مبانی نظری ـ جهان بینانه و متدئولوژیکی پژوهش
سوسیولوژیکی، تنظیم حوادث اجتماعی منفرد در سیستم جامعه ای کلی را امکان پذیر می
سازند.
۱۶
· حقایق امور اجتماعی منفرد
را تنها به مدد شناخت پیوندهایی که آنها را به سیستم جامعه ای کلی مرتبط می سازند،
می توان به طرز علمی توضیح داد.
۱۷
· تنها در سایه کشف پیوندهای
موجود میان حوادث اجتماعی منفرد و مناسبات جامعه ای عام است که امکان شناخت علل
حقایق اموری فراهم می آید که به طرز تجربی جمعبندی شده اند.
۱۸
· حقایق امور اجتماعی منفرد
به مثابه عناصر ارگانیسم (اندام) جامعه ای کلی وجود دارند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر