۱۳۹۸ آبان ۲۴, جمعه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۹۷)

 
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین

فصل ششم
وظیفه فکری فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان
 
فصل ششم
بخش چهارم
ادامه
  
۹۸

·    این اما با تشخیص مارکس و انگلس نیز مطابقت دارد.
·    به نظر مارکس و انگلس نیز انقلاب سیاسی فرانسه با انقلابی فلسفه در آلمان همراهی شده است.
·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۱، ص ۵۵۶)

۹۹
·    آن سان که به قول مارکس و انگلس، شناخت روابط موجود میان تحولات انقلابی در فرانسه و جنبش ایده ئولوژیکی در آلمان در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹، برای توضیح فرم های نمودین ایده ئولوژیکی مختلف در این زمان، قبل از همه فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان و ادبیات، صرفنظر ناپذیر است.
·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۳۹، ص ۹۹)

۱۰۰
·    روابط فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان با روند توسعه جامعه بورژوایی، آنجا هم که در فرم بحث های فلسفی صرف صورت می گیرد، موجودند.

۱۰۱
·    اینها مصالح یدکی (بای ورک) هر پدیده ایده ئولوژیکی صرفنظرناپذیرند که به لحاظ مواد فکری، روندهای جامعه ای را منعکس می کنند، در روندهای جامعه ای سهیمند و می خواهند سهیم باشند.

۱۰۲
·    پیشرفت دوران، خود را در این مصالح یدکی (و نه فقط در این مصالح یدکی) نمودار می سازد.

۱۰۳
·    بدین طریق، «سنتز درک ترانسندنتال (ماورای تجربی)» کانت روی هم رفته در پیوند با آموزه او موسوم به «هدف نهایی آموزه حقوقی در سرحدات عقل محض» و در پیوند با «عالی ترین نعمت سیاسی» و «صلح ابدی» قرار دارد.
·    (کانت، «کلیات»، جلد ۴، ص ۴۷۹)

۱۰۴
·    آموزه فیشته راجع به «سوبژکت خودمختار»، پیش شرط لازم برای فرموله کردن حق حیات با کار است.
·    (فیشته، «کلیات»، جلد ۳، ص ۲۱۲)

۱۰۵
·    و «ایده خرد» هگل، شرط تشحیص او مبنی بر این است که جامعه بورژوایی در «تضادهایش و در جامه عمل پوشی اش (واقعیت یابی اش) صحنه نمایش افراط در شهوت، ذلت و فساد فیزیکی و اتیکی (جسمانی و اخلاقی) دوگانه اجتماعی» است.
·    (هگل، «مبانی فلسفه حقوقی»، ۱۹۵۶، جلد ۴، ص ۱۶۶)

۱۰۶
·    و همه این آموزها، مطالبات و دعاوی فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان از یکدیگر سرچشمه می گیرند و به نقطه ای می رسند که  از آن نقطه توسعه جامعه در مجموع خود به مثابه روندی قانونمند نمودار می گردد و همزمان امکان نشانه گذاری محدودیت های جامعه بورژوایی فراهم می آید.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر