پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
عینیت
(اوبژکتیویته)
۱
· عینیت، مشخصه شناخت علمی است.
۲
· عینیت شناخت علمی به طور
کلی در انعکاس درخور (منطبق) قانونمندی های عینی واقعیت است.
۳
· شناخت سوسیولوژیکی، عینیت
خود را از کشف قانونمندهای عینی ئی کسب می کند که تعیین کننده ساختارها و توسعه
های بغرنج سیستم های اجتماعی اند.
۴
·
این ضمنا بدان معنی است که محتوای معارف مکسوبه مستقل از
ضمیر و شعور جامعه شناسان منفرد است.
· یعنی مستقل از آرزوهای
سوبژکتیو آنها و مستقل از اراده و خواست و فکر آنها ست.
۵
· عینیت شناخت سوسیولوژیکی،
کشف ماهیت، یعنی پیوند درونی اوبژکت هایی (موضوعاتی) را که به طرز تجربی در مد نظر
پژوهش سوسیولوژیکی قرار داده شده اند و نمودار سازی تنوع تجربی آنها در وحدت شان
را الزامی می سازد.
۶
· تنها انعکاس درخور (منطبق)
این وحدت (وحدت موضوعات و یا اوبژکت های شناخت)، تصویر عینی (اوبژکتیو) و نزدیک به
واقعیت اجتماعی را عرضه می دارد.
۷
· به همین دلیل، شناخت
سوسیولوژیکی نه مجاز به درجا زدن فقط در مفهوم سازی های انتزاعی است و نه مجاز به
توصیف تجربی حوادث اجتماعی منفرد است.
۸
· عینیت یابی
(اوبژکتیویزاسیون) مستمر معارف ما در روند پژوهش در راه گذار از استنباطات تجربی
به تشکیل تئوری، صورت می گیرد.
۹
· پیش شرط ضرور برای عینیت
یابی (اوبژکتیویزاسیون) مستمر معارف ما استفاده دقیق از دستگاه اسلوبی (متدیکی)
است.
۱۰
· اسالیب (متدهای) کمی و
کمیت ساز که امروزه در کسب، گزینش و حلاجی اطلاعات اولیه مورد اسفاده قرار می گیرند،
از اهمیت خاصی برخوردارند.
۱۱
· استفاده هر چه قوی تر از
اسالیب (متدهای) مته متیکی، ایستاتیستیکی (آماری)، منطقی و سیبرنتیکی موجب تقلیل مخدوشیت
های سوبژکتیو در روند شناخت می شوند.
۱۲
·
امکانات استفاده از این اسالیب (متدها) به مرحله تجربی
پژوهش سوسیولوژیکی محدود نمی شوند.
· بلکه در فرم متمایزی در
مجموعه روند شناخت به کار می روند.
۱۳
· اما تصور اینکه به مدد این
متدها تضمین کافی برای عینیت معارف سوسیولوژیکی فراهم آید، تصور نادرستی است.
۱۴
· روند عینیت یابی (و عینیت
بخشی به) معارف سوسیولوژیکی، ضمنا بر مبانی نظری ـ جهان بینانه و متدئولوژیکی
پژوهش سوسیولوژیکی تعیین می شود.
۱۵
· مبانی نظری ـ جهان بینانه و متدئولوژیکی پژوهش
سوسیولوژیکی، تنظیم حوادث اجتماعی منفرد در سیستم جامعه ای کلی را امکان پذیر می
سازند.
۱۶
· حقایق امور اجتماعی منفرد
را تنها به مدد شناخت پیوندهایی که آنها را به سیستم جامعه ای کلی مرتبط می سازند،
می توان به طرز علمی توضیح داد.
۱۷
· تنها در سایه کشف پیوندهای
موجود میان حوادث اجتماعی منفرد و مناسبات جامعه ای عام است که امکان شناخت علل
حقایق اموری فراهم می آید که به طرز تجربی جمعبندی شده اند.
۱۸
· حقایق امور اجتماعی منفرد
به مثابه عناصر ارگانیسم (اندام) جامعه ای کلی وجود دارند.
۱۹
·
مبانی شناخت عینی برای جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی
عبارت است از نفوذ در بنیان های مادی پدیده های اجتماعی منفرد.
· یعنی موضعگیری ماتریالیستی
پیگیر.
۲۰
· مبانی شناخت عینی ضمنا در بر گیرنده این حقیقت
امر است که پراتیک، یعنی کرد و کار آماجگرای انسان ها، به مثابه معیار شناخت
سوسیولوژیکی به رسمیت شناخته شود.
۲۱
·
عینیت معارف (شناخت های) سوسیولوژیکی با موضعگیری
اوبژکتیویستی (عینگرایی، بی طرفی) کسب نمی شود.
· عینیت معارف (شناخت های)
سوسیولوژیکی مستلزم موضعگیری جانبدار نسبت به جامعه ـ تئوری ماتریالیستی و
موضعگیری جانبدار در پراتیک جامعه ای است.
۲۲
· جامعه شناسی بورژوایی قادر
به عینیت بخشی کامل به معارف خود نیست.
۲۳
· جامعه شناسی بورژوایی با
محدود سازی امپیریسم (تجربه گرایی) بر تشخیص پدیده های اجتماعی قابل مشاهده از
سویی و با سرهم بندی کردن ایدئالیستی جامعه ـ تئوری عامی از سوی دیگر، فقط از عهده
بررسی یکجانبه جامعه و نمودارسازی به طرز سوبژکتیو رنگ آمیزی شده جامعه نایل می
آید و بس.
۲۴
·
این ضمنا دال بر اشاعه وسیع اوبژکتیویسم (عینگرایی) در جامعه
شناسی بورژوایی است.
· مراجعه کنید به
اوبژکتیویسم (عینگرایی)
۲۵
· امپیریسم (تجربه گرایی) از
بررسی پیوندهای عینی موجود میان حقایق امور منفرد و مناسبات جامعه ای بنیادی
صرفنظر می کند.
۲۶
·
امپیریسم احکام مربوط به ارگانیسم (اندام) جامعه ای کلی را
غیرعلمی قلمداد می کند.
· به این دلیل که این احکام
قابل امتحان تجربی نیستند.
۲۷
· امپیریسم فکر می کند که
معیار تعیین کننده برای عینیت شناخت، دقیقیت (دقیق بودن) متد بررسی است.
۲۸
·
این صرفنظر امپیریسم از شناخت پیوند جامعه ای کلی، امپیریسم
را به موضع دفاع از وضع موجود سوق می دهد و مانع کسب شناخت عینی می گردد.
· مراجعه کنید به جانبداری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر