۱۳۹۵ مهر ۲, جمعه

طبقه بندی علوم (3)


پروفسور دکتر کامیلیا وارنکه
برگردان شین میم شین

4
·        طبقه بندی علوم توسط ارسطو مرحله ای از توسعه علوم را نشان می دهد که در آن، نطفه های تمایز علوم هنوز تشکیل نشده اند.

5
·        علوم در ان زمان از اجزاء فلسفه محسوب می شوند.

6
·        دلیل اصلی این امر را باید در رکود توسعه نیروهای مولده جامعه برده داری واپسین دید.

7
·        پیامد مناسبات اجتماعی ـ اقتصادی برده داری عبارت است از اخراج دانش صنعت دستی ـ فنی از سیستم علوم.

8
·        جدائی تئوریسین های بیگانه با تولید از مولدین بیگانه با تئوری، مانع ارتقای دانش فنی به مقام علم می شود.

9
·        ارسطو اما علیرغم این محدودیت تاریخی، بدرستی درمی یابد که فلسفه می تواند برای علوم منفرد، فونکسیون متا تئوریکی و متدئولوژیکی داشته باشد.

طبقه بندی علوم
 در اسکولاستیک قرون وسطی

1
·        برای کردوکار علمی اسکولاستیک که وظیفه اصلی اش انتظام میراث گذشته است، طبقه بندی و سیستماتیزاسیون دانش، نقش بزرگی بازی می کند.

2
·        متدهای اصلی تفکر اسکولاستیکی به شرح زیر بوده اند:

الف
·        تعریف.
ب
·        تمییز (متمایز سازی)
پ
·        طبقه بندی.
ت

·        استقراء از عالی ترین تعاریف و براهین.

3

توماس فون اکوین
 (1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل
یکی از متنفذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک
 از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در
نئوتومیسم و نئواسکولاستیک
 مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.

·        کشف دوباره «عناصر» اقلیدوس و منطق ارسطو ـ سرانجام ـ به «مجموعه» فلسفی قرن سیزدهم (توماس فون اکوین، آلبرتوس ماگنوس، الکساندر فون هالس و بقیه) منتهی می شود.

4
·        آماج طبقه بندی و سیستماتیزاسیون اسکولاستیک ـ عمدتا ـ غلبه بر آنتی نوم ها و ناهماهنگی هائی است که میان احادیث اوتوریت های مذهبی ماضی وجود داشته و ایجاد انطباق میان آنها، احادیثی که همه به یکسان بمثابه حقایق تلقی می شدند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر