فصل پانزدهم
روانکاوی
پروفسور دکتر
کارل هاینتس بروان
برگردان شین
میم شین
پیشکش به
هوشنگ تیزابی
(۱۳۲۲ ـ ۱۳۵۳ )
مؤلف «نقدی بر فرویدیسم»
بخش سوم
نئو ـ روانکاوی
فرویدومارکسیسم
توسعه روانکاوی در حال حاضر
24
·
زندگی در خصوصیت (فرم خصوصی) بورژوائی، بالضروره (جبرا) به تقلیل حوایج
انسانی به حوایج حسی ـ حیاتی منجر می شود.
25
·
روانکاوی ـ از این لحاظ ـ جنبه
رئالی (واقعی) را مطرح می سازد.
·
روانکاوی اما این جنبه معتبر در
فرم خصوصی بورژوائی را به مثابه جنبه انسانی عام جا می زند.
26
·
به همان میزان که کارگران منفرد
بخواهند از این فرم خصوصی بورژوائی و از میدان عمل موجود مرتبط بدان پا فراتر نهند
و همراه با دیگر کارگران و یا همطبقه های مشابه بر مناسبات اجتماعی و بویژه بر
ترکیب قوای سیاسی تأثیر گذارند، به همان میزان نیز با سرکوب بورژوائی و مراجع قدرت
بورژوائی مواجه می شوند.
27
·
در نتیجه، تضاد های روانی تشکیل می
شوند.
·
برای حل این تضادها دو راه وجود
دارد:
الف
·
راه اول، حلاجی این تضاد های روانی
و ارائه راه رئالیستی برای بهبود شرایط زندگی خویش، تحت شرایط مشخص است.
ب
·
راه دوم، عبارت است از مقاومت در
مقابل این تضاد های روانی.
·
در این صورت، سر و کله ترس پیدا می
شود و بر فرد مورد نظر چیره می شود.
·
برای غلبه بر این ترس، می توان در
روند احساسی ـ عاطفی اکتیو به انکار امکانات شناخته شده برای بهبود شرایط خویش
پرداخت.
پ
·
این مقاومت در مقابل تضاد های
روانی به معنی سرکوب مستمر حوایج خویش است.
28
·
لنگر اندازی عمیق کشتی روانکاوی در
افکار عمومی کشورهای اصلی سرمایه داری، به این دلیل است که آن (روانکاوی)،
این سرکوب حوایج، توسط مناسبات حاکمیت و
قدرت (طبقه حاکمه و هیئت حاکمه) را و روند های مقاومت روانی ناشی از آن را مطرح می
سازد.
29
·
این روند های مقاومت در مقابل تضاد
های روانی، عملا ناخودآگاه اند و می توانند به همان اندازه استقلال کسب کنند که
روانکاوی در طرح فرا ـ من نمودار می سازد.
·
(فروید در متا پسیکولوژی اش، میان سه مرجع
تفاوت قایل می شود:
·
من
·
آن
·
فرا ـ من
الف
آن
·
آن، مرجع غریزی تقریبا طبیعی
است.
ب
·
فرا ـ من (برتر از من)، مرجع مثلا
اخلاقی و یا وجدان انسانی است که حریف غریزه هوس و یا «آن» است.
·
فروید به فرا ـ من نام سانسور می دهد.
·
فرا ـ من در ایام طفولیت (تا 6
سالگی) تشکیل می شود که حاوی هنجارهای اخلاقی مکسوبه از محیط و بویژه از والدین
است که کودک از آن خود می کند. مترجم)
30
·
نا خود آگاهی اما بر خلاف ادعای
فروید و یونگ و لکان و غیره، نه چیزی فرا فردی موجود از قبل، بلکه نتیجه روند های
مقاومت فردی در مقابل تضاد های روانی کاملا معین است.
31
·
هیچ کدام از انواع مختلف روانکاوی،
علیرغم کلیه تشبثات در جهت نسبی سازی اجتماعی ـ تاریخی، تا کنون نتوانسته شرایط
اجتماعی مشخص این روند های مقاومت در مقابل تضاد های روانی را تعیین کند.
32
·
اصولا نمی تواند هم تعیین کند.
·
برای اینکه طرح غریزه غیر تاریخی
روانکاوی مانع این طرز نگرش می شود.
33
·
طرح غریزه روانکاوی و تئوری شخصیت
روانتحلیلی (روانکاوانه ی) مبتنی بر آن، از این رو، مانع درک اهمیت پیشرفت اجتماعی
ـ تاریخی نیز می گردد.
34
·
در نتیجه، روانکاوی نهایتا به
انکار گرایشات ترقی در تاریخ جهان می رسد.
35
·
طرح غریزه روانکاوی، چه بسا روند
های شناخت عقلی (راسیونال) را نادیده می گیرد و به طرز یکسونگرانه ای عشق و احساس
و الهام را مورد تأکید اکید قرار می دهد و اغلب به عوض عرضه وضوح علمی به سر هم
بندی کردن اسطوره و غیره کمر می بندد.
36
·
همه این خصوصیات، روانکاوی را به
دلایل محتوائی به بخشی از اسطوره بحران امپریالیستی مبدل می سازند.
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر