۱۳۹۵ شهریور ۲۶, جمعه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (453)


فصل پانزدهم
روانکاوی
پروفسور دکتر کارل هاینتس بروان
برگردان شین میم شین

پیشکش به 

هوشنگ تیزابی
 (۱۳۲۲ ـ ۱۳۵۳ ) 
مؤلف «نقدی بر فرویدیسم»
  
بخش سوم
نئو ـ روانکاوی
فرویدومارکسیسم
توسعه روانکاوی در حال حاضر
ادامه

·        توسعه دیگری از روانکاوی در فرانسه پدید می آید: 

1

·        نئو پوزیتیویسم در فرانسه هرگز تأثیر تعیین کننده ای نداشته است.
·        تا اواخر سال های 50، اگزیستانسیالیسم ژان پل سارتر در فرانسه مسلط بوده است.

2
·        اگزیستانسیالیسم ژان پل سارتر در سال 1960 با انتقاد از عقل دیالک تیکی، کوشید تا مسائل اجتماعی ـ نظری را قوی تر (جدی تر) در نظر گیرد، بدون آنکه استنباطات اگزیستانسیالیستی و روانکاوی را دور اندازد.»
·        (ژان پل سارتر، «مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم»، 1964
·        «انتقاد از عقل دیالک تیکی»، جلد 1، 2، 1967)

3

·        پس از ورشکستگی ژان پل سارتر در این تلاش، در اواسط سال های 60 قرن بیستم، جای اگزیستانسیالیسم را استروکتورالیسم (ساختارگرائی) گرفت.

·        مراجعه کنید به استروکتورالیسم لوی اشتراوس در تارنمای دایرة المعارف روشنگری


·        در جوار آنتروپولوژی لوی اشتراوس و تاریخ فرهنگ فوکو، تفسیر استروکتورالیستی ـ روانکاوانه ی لکان، اهمیت تعیین کننده ای کسب کرد.»
·        (مراجعه کنید به  لکان، «آثار»، جلد 1، 2، 1973 / 1975)

4
·        اثرگذارترین اثر نسل دوم تفسیر استروکتورالیستی ـ روانکاوانه، آنتی اودیپوس بوده است:
·        (گ. ده لوتسه و گواتاری، «آنتی ـ اودیپوس»، 1977)

5

·        لکان به پیروی مستقیم از هایدگر، رابطه زبان و ناخودآگاهی را به مسئله مرکزی روانکاوی مبدل می سازد.

6
·        لکان از دو نکته زیر شروع به حرکت می کند: 

الف
·        زبان تشکیل دهنده ی سوبژکتیویته انسان ها ست.
·        یعنی زبانشناسی شالوده علوم انسانی است.
 
ب
·        ناخودآگاهی، بسان زبان، ساختاربندی شده است.
·        یعنی آماج هرمه نویتیک، کشف ساختارهای زبانی پوشیده و مستور است.   

7
·        لکان با تکیه بر این دو نکته به این نتیجه می رسد که «روانکاو در مفهوم ناخودآگاهی ها سهیم است.
·        برای اینکه ناخودآگاهی ها گیرنده های (ادرسات) تفاسیر روانکاو هستند.
·        بنابرین، از این به بعد، ما دیگر نمی توانیم، بحث راجع به ناخودآگاهی ها را در ورای تزهائی انجام دهیم که روانکاو عرضه می دارد.
·        «یعنی حال حاضر ناخودآگاهی ها که تعین شرایطی خود را در نزد دیگری پیدا می کند، در هر بحث  باید در احکام روانکاو جستجو شود.»
·        (لکان، «آثار» جلد 2، ص 212)

8

·        لکان می نویسد:
·        «این بدان معنی است که سبک سختگیرانه گزارش تجربی، تمامی تئوری را تشکیل نمی دهد.
·        اما گزارش تجربی ضامن آن است که  احکام (که تئوری بر اساس انها به دانش تجربی دست می یابد)  حاوی آن تکانه ی حکمی باشند که در آن تاثیرات استعاره ای و متونومی (تعویض نام) فعلیت کسب می کنند.
·        این بدان معنی است که تزهای ما، مکانیسم هائی را به دنبال می اورند که فروید به عنوان ناخودآگاهی ها توصیف کرده است.»
·        (همانجا، ص 213) 

9
·        لکان در این رابطه به میتولوژی «گله ها اولیه» فروید پناه می برد.
·        او برای حفظ قتل اولیه، به تنها چیزی که نیاز دارد، زبان است.

10
·        «اکنون جانسختی معصیت آگاهی (معصیت ناخودآگاهی)  (وقوف به پدرکشی در آغاز تاریخ، ضمن وقوف به بیگناهی خویش. مترجم)  فیلوژنه تیکی قدر قدرت خودنمائی می کند.

11
·        به محض اینکه انسان با زبان در رابطه قرار می گیرد، به محض اینکه انسان به سخن گفتن شروع می کند، مجبور به قبول بار معصیت می شود.
·        مجبور به جبران معصیت (خطای خطیر نیای خویشتن) می شود.
·        معصیتی که انسان خود را در رابطه با آن، بی گناه می داند.»
·        (لانگ، «زبان و ناخودآگاهی»
·        ژاک لکان، «تأسیس روانکاوی»، 1973، ص 165)

12
·        تجزیه و تحلیل زبانتحلیلی و هرمه نویتیکی ناخودآگاهی هر چقدر هم برای نزدیک شدن به توضیح اشتراط (مشروطیت) های اجتماعی ناخودآگاهی و سوبژکتیویته انسانی، زور بزنند، باز هم نمی توانند به توضیح علل مادی آنها قادر گردند.    

13
·        به همین دلیل نه لکان، نه بینز ونگر و نه روانکاوی هستی ـ تحلیلی حتی از امکانات خود نمی توانند، استفاده کنند. 

14
·        بویژه، تأملات لکان راجع به سینکرونی و دیاکرونی در هر حال، به تاریخیت انتزاعی انسان ها می رسد.
·        در نتیجه، به فقدان تاریخیت انسان ها می رسد و از درک بنیادی اهمیت شرایط تاریخی گشته و از درک اهمیت اجتماعی ـ مشخص تشکیل و شکوفائی سوبژکتیویته انسانی عاجز می ماند.
·        (ژاک لکان، «آثار»، جلد 2، ص 213))

15
·        به عوض آن، شق القمر های زیر صورت می گیرند:

الف
·        سوبژکت، بطرز سوبژکتیویستی  و اسپکولاتیو ـ هومانیستی به مثابه چیزی همیشه موجود فرض گرفته می شود.

·        مراجعه کنید به سوبژکت، سوبژکتیو، سوبژکتیویته، سوبژکتیویسم، اسپکولاسیون (گمانورزی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
·        ناخودآگاهی، اونتولوژیزه می شود.

·        مراجعه کنید به اونتولوژی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

پ
·        مضامین شعور انسانی از درونمایه تخلیه می شوند.
·        پوک می شوند. 

16
·        این بیماری بینشی نسبت به رئالیته (واقعیت) اجتماعی و تاریخیت آن، مشخصه درک هایدگر از هرمه نویتیک است و در همه تفاسیر روانکاوانه تأثیر گرفته از هایدگر، حی و حاضر است.

·        مراجعه کنید به هرمه نویتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر