۱۳۹۵ مهر ۱, پنجشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (454)


فصل پانزدهم
روانکاوی
پروفسور دکتر کارل هاینتس بروان
برگردان شین میم شین

پیشکش به 

هوشنگ تیزابی
 (۱۳۲۲ ـ ۱۳۵۳ ) 
مؤلف «نقدی بر فرویدیسم»
  
بخش سوم
نئو ـ روانکاوی
فرویدومارکسیسم
توسعه روانکاوی در حال حاضر

·        از اواسط و اواخر سال های 60 قرن بیستم، تئوری علمی ـ اجتماعی گرا، هرمه نویتیک مبتنی بر روانکاوی را وارد برنامه اش کرده است.

·        (هرمه نویتیک یک واژه یونانی است.
·        ارسطو در اثر خود تحت عنوان «روح انسانی» از دو تعین مهم زبان آدمی پرده برمی دارد:

الف
·        زبان به مثابه اسباب تفسیر

ب
·        زبان به مثابه اسباب تبیین چیزی
·        (ارسطو، «روح انسانی»، فصل دو، ص 8)

1
·        هرمه نویتیک بدین ترتیب به تعلیمات تفسیر یا به تعلیمات تفهیم اطلاق می شود. 
·        هرمه نویتیک چه بسا به عنوان تعلیمات تفسیر و یا هنر تفسیر بکار می رود.
·        هرمه نویتیک به عنوان تئوری عام تفسیر نیز به خدمت گرفته می شود. مترجم)  

1

کارل اوتو اپل
(1922)
فیلسوف المانی
نماینده اتیک بحث

·        اینجا علاوه بر کارل اوتو اپل، باید بویژه از یورگن هابرمس نام برد.
·        (کارل اوتو اپل، «علمگرائی، هرمه نویتیک و نقد ایده ئولوژی» در اثر اپل تحت عنوان «هرمه نویتیک و نقد ایده ئولوژی» 1971)

2

یورگن هابرمس (متولد 1929 دوسلدورف)
جامعه شناس و فیلسوف آلمانی
از نمایندگان تئوری انتقادی (پسا مکتب فرانکفورت)
پیوند دهنده ماتریالیسم تاریخی با پراگماتیسم آمریکائی، با تئوری توسعه پیاگت و با روانکاوی فروید
از پیروان تئوری اتیک بحث  و حقوق کارل اوتو اپل
نماینده تئوری عمل کومونیکاتیو
از فلاسفه بورژوائی معاصر
جوایز دریافتی هابرمس

سال نام جایزه ها
1980 جایزه تئودور آدورنو
1985 جایزه خواهران شول
1986 جایزه گوتفرید ویلهلم لایب نیتس
1987 جایزه زورنینگ دانشگاه کوپنهاک
1995 جایزه کارل یاسپرس
1999 تئودور هویس
2001 جایزه صلح تجارت کتاب
2003 جایزه پرینس فون آستورین
2004 جایزه کیوتو (50 میلیون ین)
2004 جایزه افتخاری هولبرگ (5700000 یورو)
2005 جایزه هولبرگ (520 هزار یورو)
2006 جایزه برونو کرایسکی
2006 جایزه دولت نورد راین وستفالین
2008 جایزه اروپا (50 هزار یورو)

·        یورگن هابرمس بر آن است که خودشناسی، مشخصه ماهوی زبانمندی (صاحب نظر بودن) است و این مشخصه فقط در بحث عاری از سلطه توسعه می یابد.  
·        (یورگن هابرمس، «فن و علم به مثابه ایده ئولوژی»، 1968، ص 163)

3
·        از دید یورگن هابرمس، پارادیم خودشناسی را روانکاوی تشکیل می دهد و نه عمل کومونیکاتیو مثله شده که از نابرابری های اجتماعی نشئت می گیرد.
·        برای اینکه روانکاوی، «بسان هرمه نویتیک علوم انسانی، فهم پیوندهای سمبولیکی بطور کلی را در مد نظر ندارد.
·        بلکه به اکت فهمیدن که خودشناسی است، منتهی می شود.»
·        (یورگن هابرمس، «شناخت و علاقه»، 1973، ص 280)

4
·        یورگن هابرمس می نویسد:
·        «خودشناسی ئی که توسط روشنگری در این زمینه القا شده، اکتی است که بواسطه آن، سوبژکت، خود را از جایگاهی خلاص می کند که در آن به اوبژکت بدل شده بود.»
·        (همانجا، ص 302)    

5
·        در این درک و برداشت یورگن هابرمس از روانکاوی، اگر چه نیاز مجاز و مشروع به غلبه بر فرمالیسم و پوزیتیویسم علوم اجتماعی انعکاس می یابد، اما درست به دلیل جداسازی حساب شده ی کار (عمل انسترومنتال، عمل به واسطه ابزار)  از اینتر اکسیون (عمل کومونیکاتیو، عمل مبتنی بر هماندیشی)، درک اشتراط (مشروطیت) مادی سوبژکتیویته انسانی امکان ناپذیر می گردد.
·        (مراجعه کنید به یورگن هابرمس، «فن و علم به مثابه ایده ئولوژی»، 1968، ص 33، 34، «شناخت و علاقه»، ص 69)

6

الفرد لورنتسر 
(1922 ـ 2002) 
جامعه شناس
روانکاو آلمانی
از پیشاهنگان روانکاوی

·        به دلیل همین ایدئالیسم که هر نوعی از دوئالیسم بدان خاتمه می یابد، بوده که لورنتسر از اوایل سال های 70 قرن بیستم از یورگن هابرمس فاصله گرفته و در صدد بر قراری پیوند میان مارکسیسم و روانکاوی بر آمده است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر