۱۳۹۵ شهریور ۲۷, شنبه

سیری در شعری از ابو سعید ابو الخیر(1)

ویرایش و تحلیل از
میم نون

ابوسعید ابو الخیر
حال دنیا را بپرسیدم من از فرزانه ‌ای
گفت:
«یا آب است، یا خاک است، یا پروانه ‌ای»

گفتمش:
« احوال عمرم را بگو این عمر چیست؟»
گفت:
«یا برق است، یا باد است یا افسانه ‌ای»

گفتمش:
«اینها که می بینی چرا دل بسته اند؟»

گفت:
«یا خوابند، یا مستند، یا دیوانه‌ ای»

گفتمش:
«احوال عمرم را پس از مردن بگو؟»

گفت:
«یا باغ (جنت) است، یا نار (دوزخ) است، یا ویرانه ‌ای»

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

1
محتوای این جفنگیات عرفان
تحقیر زندگی و تجلیل مرگ است.

2
عرفان فرمی از تبلیغ
نیهلیسم (باور به پوچی و بی معنائی زندگی) است.

3
عرفان
مبلغ نیهلیسم سرشته به خرافه است.

4
چون اولا مبتنی بر تحریف زندگی است.
ثانیا مدعی وجود زندگی پس از مرگ است.

5
عرفان به همین دلیل
مکتبی تناقض مند بوده است:

الف
عرفان در قرون وسطی فئودالی
از سوئی
جریانی ضد فئودالی ـ ضد روحانی و انقلابی بوده است.
حملات همه جانبه ی ایده ئولوژی فئودالی بر عرفان
(مثلا سعدی و حافظ)
به همین دلیل است.

ب
عرفان
اما ضمنا جریان ایده ئولوژیکی ایراسیونالیستی (خردستیز)
بوده است.
حمایت همه جانبه ی ایده ئولوژی فئودالی از عرفان
(مثلا سعدی و حافظ)
به همین دلیل بوده است.

پ
نحوه برخورد ایده ئولوژی فئودالی ـ روحانی با عرفان
دیالک تیکی از کوبش و نوازش بوده است.
این نحوه برخورد را سعدی تئوریزه کرده و برای حافظ و غیره به میراث نهاده است.

6
عرفان
دیری است که از محتوای ضد فئودالی و انقلابی تخلیه شده است.

7
از عرفان فقط ایراسیونالیسم و هارت و پورتیسم و کثافتکاری های تهوع آور مانده است.

8
عرفان اکنون به همین دلیل
برای طبقه حاکمه امپریالیستی مفید است
و وسیعا مورد حمایت قرار می گیرد.

9
در رسانه های امپریالیستی دراویش دیوانه و رقص های شان
حسابی تبلیغ می شوند.

10
عرفان را طبقه حاکمه امپریالیستی میان جوانان مد کرده است.
واژه میستیک حتی روی پیراهن ها و کاپشن های جوانان با تصاویر و مخلفات تحریر می یابد.

11
وجه مشترک ایده ئولوژیکی طبقه حاکمه امپریالیستی و عرفان
ایراسیونالیسم (خردستیزی) و نیهلیسم (باور به پوچی و بی معنائی زندگی) است.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر