فصل پانزدهم
روانکاوی
پروفسور دکتر
کارل هاینتس بروان
برگردان شین
میم شین
پیشکش به
هوشنگ تیزابی
(۱۳۲۲ ـ ۱۳۵۳ )
مؤلف «نقدی بر فرویدیسم»
بخش سوم
نئو ـ روانکاوی
فرویدومارکسیسم
توسعه روانکاوی در حال حاضر
ادامه
6
هراس از آزادی
·
هراس از آزادی، از دید اریش فروم، خود
را به صور زیر نمودار می سازد:
الف
·
هراس از آزادی، خود را اولا در
تمایلات مبتنی بر خودکامگی (اوتوریتر) نمودار می سازد که بویژه برای تحلیل
پسیکولوژیکی فاشیسم اهمیت دارد.
ب
·
هراس از آزادی، ثانیا خود را در
غریزه تخریب نمودار می سازد.
پ
·
هراس از آزادی، ثالثا خود را در
همرنگ سازی خود به خودی (اوتوماتیک) خود
نمودار می سازد.
7
فرار از آزادی
·
اریش فروم می نویسد:
·
«راه های اصلی فرار از آزادی در عصر ما به
شرح زیر بوده اند:
الف
·
تبعیت از پیشوائی در کشورهای
فاشیستی
ب
·
فرم همرنگ گشتن اجباری در دموکراسی
های بزرگ.»
·
(همانجا، ص 135)
8
·
اریش فروم هر چه مطمئن تر پدیده های
رئال (واقعی) امپریالیسم را موضوعیت می بخشد (به موضوع بحث و بررسی تبدیل می کند)،
به همان اندازه از استخراج همان پدیده های رئال از بیگانگی واقعی کاپیتالیسم عاجز
می ماند.
9
·
برای اینکه هومانیسم ناتورالیستی و
انتزاعی او مانع انجام این کار می شود.
10
·
به همین دلیل، اریش فروم به این
نتیجه می رسد که «شالوده هنجارهای زیست اخلاقی (زندگی بر طبق موازین اخلاقی) در خود طبیعت انسانی است.»
·
(اریش فروم، «روانکاوی و اخلاق»، 1954، ص 20)
11
·
منظور اریش فروم این است که «نقطه
ارشمیدسی دینامیک حس انسانی در بی نظیری
وضع انسان است.
·
به همین دلیل درک روان انسانی باید
بر پایه ی تحلیل حوایج انسانی بنا شود و از خودویژگی (خاصیت، خاص بودن) وجود انسان
نشئت گیرد.»
·
(اریش فروم، «انسان مدرن و آینده»، 1960، ص
27)
·
(نقطه ارشمیدسی به نقطه ی نظری مطلقی اطلاق
می شود که در خارج از ساختار چیزها ست.
·
این مفهوم از سخن زیر ارشمیدس
استخراج شده است:
·
«من به تنهائی می توانم کره زمین
را بلند کنیم، اگر نقطه ثابتی بیابم و اهرم به اندازه کافی درازی پیدا کنم.»
مترجم)
12
·
اینجا سر و کله اگزیستانسیالیسم
اریش فروم پیدا می شود که در جوار نئو ـ روانکاوی و براهین جسته و گریخته
مارکسیستی، ستون اصلی روانشناسی اجتماعی او را تشکیل می دهند.
·
مراجعه کنید به اگزیستانسیالیسم در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر