شین
میم شین
آن را که حساب پاک است،
از
محاسبه چه باک است؟
·
معنی تحت اللفظی:
·
کسی که تخلفی مرتکب نمی شود، باکی از کنترل ندارد.
1
·
این ضرب المثل بلحاظ نظری و منطقی بی عیب و نقص است.
·
کسی که موازین قانونی و هنجارهای اخلاقی را اکیدا رعایت
می کند، قاعدتا نباید هراسی از محاسبه و کنترل و بازرسی و بازپرسی داشته باشد.
·
ولی از نظری تا عملی، از منطقی تا واقعی، از ذهنی تا عینی
راه درازی است.
·
چرا و به چه دلیل؟
2
·
برای اینکه نظری و عملی، منطقی و واقعی، ذهنی و عینی نه فقط
در وحدت با یکدیگر، نه فقط در انطباق با یکدیگر، بلکه ضمنا در تضاد با یکدیگر قرار
دارند.
·
یعنی در رابطه دیالک تیکی با یکدیگر قرار دارند.
·
درست به همین دلیل نسبیتی وارد این ضرب المثل و ضرب
المثل های مشابه می شود و به دلیل همین نسبیت، هر کنترل، هر محاسبه، هر بازرسی، هر
بازپرسی و هر بازجوئی هراس انگیز، دلهره آمیز و نگرانی آور جلوه گر می شود.
·
ولی چگونه می توان این دیالک تیک دردناک (سیاوش کسرائی) را
تجسم بخشید و تفهیم کرد؟
3
آن را که حساب پاک است،
از
محاسبه چه باک است؟
·
به عنوان مثال، هر انسان پاکدامنی که در جامعه و همبود
با همنوعان خویش بسر می برد، جایزالخطا ست.
·
هر کس می تواند به هر دلیلی خطائی مرتکب شود.
·
مثلا در اثر خستگی جسمی، عصبی و یا روحی ارتکاب اشتباه
امری طبیعی و عادی است.
4
·
ثانیا محاسبه گر، کنترولچی، بازرس، بازپرس و بازجو به
نوبه خود نه ماشین، بلکه آدم است و می تواند به همان سان اشتباه کند و یا به دلیل خرده
حساب هائی به تخریب اعتبار سوبژکت مورد نظر بپردازد.
5
·
ثالثا موازین قانونی و هنجارهای اخلاقی قابل تفسیر چه با
سوبژکتیف اند.
·
حریفی در خاطرات ایام کودکی اش می نویسد:
·
در 16 سالگی به جرم «دگر اندیشی» لو می رود و همراه با
پدرش به ساواک دعوت می شود.
·
پدر پیرش دم در ساواک در خاک و خل می نشیند تا پسرش «محاسبه»
شود.
·
«حساب» چه کسی «پاک» تر از حساب بچه مدرسه ای می تواند باشد.
·
بازجو اما «آدم» است و بچه مدرسه را در ضمن «محاسبه» زیر
و رو می کند.
·
پسرک وقتی با پدرش به خانه برمی گردد، پدر پیر خرد و
خراب هم همین ضرب المثل را زمزمه می کند و عملا «محاسبه» گر را به آب زمزم می
شوید.
·
پدر نمی داند که برای فرزند خردسالش پرونده تشکیل می شود
و مادام العمر زیر نظر قرار خواهد گرفت و به هر بهانه ای بازداشت و تخریب خواهد
گشت.
·
از قانون در قانون نامه تا قانون در عالم واقع راه درازی
است.
·
قانون چه بسا برای مشروعیت بخشیدن به قانون شکنی ها ست.
پایان
ویرایش:
پاسخحذفثالثا موازین قانونی و هنجارهای اخلاقی قابل تفسیر چه بسا سوبژکتیف اند.