پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
1
فرق جبر (ضرورت) با قانون
·
جبر علیرغم داشتن رابطه
تنگاتنگ با عام، با قانون
فرق دارد.
1
·
قانون، عبارت است از پیوند جبری
(ضرور) و عام
میان اوبژکت ها، روندها و غیره.
·
ولی هر پیوند جبری (ضرور)، حتما نباید پیوند قانونمندی باشد.
2
·
قانون، همواره به گروهی از اوبژکت
ها، حوادث و غیره نسبت داده می شود که در آنها شروط لازم برای
مؤثر بودن آن، موجودند.
·
جبر اما بر عکس،
می تواند شامل حال حوادث منفرد و یا حوادثی که فقط
یک بار اتفاق می افتند، نیز باشد.
3
·
برای اینکه هر پیوند جبری (ضرور)، همزمان، پیوند قانونمندی
باشد، باید نه یک پیوند عام بالقوه، بلکه یک
پیوند عام بالفعل
باشد:
الف
·
یعنی شامل حال کل طبقه اوبژکت ها
و روندهای بالفعل موجود باشد.
ب
·
و باید نه پیوند خواص سطحی، فرعی
و غیرماهوی، بلکه پیوند خواص ماهوی آنها باشد، یعنی یک پیوند ماهوی باشد.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک پدیده و
ماهیت (نمود و بود) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
2
فرق جبر (ضرورت) با علیت
·
جبر را نباید با علیت یکی گرفت.
·
مراجعه کنید به علیت، دیالک
تیک علت و معلول در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
1
·
اگر چه پیوند علی، یک پیوند جبری (ضرور)
میان علت و معلول است، ولی هر پیوند جبری (ضرور)، حتما نباید یک پیوند علی
باشد.
2
·
مثلا در هر مثلث متساوی الاضلاع، میان مساوی بودن سه
ضلع و مساوی بودن سه زاویه یک پیوند جبری (ضرور)
وجود دارد، ولی نه مساوی بودن سه ضلع، علت مساوی
بودن سه زاویه است و نه برعکس.
3
·
شب و روز جبرا (بالضروره) به دنبال یکدیگر می آیند، بدون اینکه یکی علت دیگری باشد.
·
(علت
تشکیل شب و روز چند و چون محور کره زمین است. مترجم)
3
فرق جبر (ضرورت) با تصادف
·
جبر (ضرورت) و تصادف، بطور مجزا و منفصل، مقابل هم قرار نمی گیرند،
بلکه آندو در یک پیوند دیالک تیکی با یکدیگر قرار
دارند.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک ضرورت و
تصادف در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
1
·
حادثه ای را تصادفی می نامیم، که تحت شرایط موجود، بتواند صورت
گیرد، ولی حتما نباید صورت گیرد و با توجه به شرایط موجود، وقوع آن را هنوز نتوان
تعیین کرد و یا حداقل به وضوح تعیین کرد.
2
·
جبر (ضرورت) و تصادف در چارچوب شرایط واحدی ضد یکدیگرند.
3
·
هر حادثه ای در رابطه واحدی و بشرط
واحدی همواره می تواند یا جبری (ضرور) باشد و یا تصادفی.
4
·
تضاد جبر (ضرورت) و تصادف اما مطلق نیست، بلکه نسبی است و فقط برای
سیستمی از شرایط و شروط موجود وجود پیدا می کند.
·
در خارج از این شرایط و شروط، جبر (ضرورت) و تصادف
می توانند یه یکدیگر تبدیل شوند.
5
·
حادثه ای که در پیوند معینی جبری (ضرور) است، می تواند
در پیوند دیگری تصادفی باشد و یا برعکس.
6
·
حالت خاص این رابطه دیالک تیکی در
آن است، که جبر (ضرورت) و تصادف می توانند در
جریان روند توسعه معینی به یکدیگر بدل شوند:
·
آنچه در یک پله توسعه، تصادفی است، می تواند در پله توسعه دیگری، جبری (ضرور) باشد و یا برعکس.
مثال
اول
·
تغییری که به سبب بروز شرایط محیط
زیستی جدید، بطور تصادفی در ارگانیسم گیاهان و
جانوران صورت گرفته، می تواند در پله بعدی رشد آنها ـ اگر شرایط محیط زیست ثابت
بماند ـ به مشخصه جبری (ضرور) ارگانیسم بدل شود و نسل های بعدی آن را به ارث
برند.
مثال
دوم
·
توسعه فرم ارزش از ساده و تصادفی به عام و جبری (ضرور) توسط کارل مارکس در کتاب «سرمایه» به اثبات رسیده است.
7
·
پس نه حادثه و روند مطلقا جبری ئی
(ضروری) وجود دارد و نه حادثه و روند مطلقا تصادفی ئی.
8
·
جبر (ضرورت) و تصادف
همواره در وابستگی به شرایط و پیوندهای مشخص مطرح می شوند.
9
·
از این رو نسبت دادن جبر (ضرورت) و تصادف به جهان بمثابه یک کل مجاز نیست.
10
·
مطلق کردن جبر (ضرورت) ما را به منجلاب فاتالیسم
(تقدیرگرائی) سوق می دهد و مطلق کردن تصادف
به باتلاق «ایندترمینیسم» (فقدان تعین مندی)
11
·
(مطلق کردن اختیار
و نفی و انکار جبر در دیالک تیک جبر و اختیار ما را به منجلاب آنارشیسم سوق می
دهد. مترجم )
·
مراجعه کنید به آنارشیسم،
فاتالیسم، دترمینیسم و ایندترمینیسم، دیالک تیک جبر و اختیار (ضرورت و آزادی) در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
12
·
دترمینیسم دیالک تیکی که وجود عینی جبر (ضرورت) و تصادف را و رابطه متقابل آن دو را مورد
تأکید قرار می دهد، هم با دترمینیسم مکانیکی وهم
با ایندترمینیسم تفاوت دارد.
13
·
رابطه دیالک تیکی جبر (ضرورت) و تصادف، خود
را در قانونمندی های آماری بطرز بارزی عیان می
سازد.
الف
·
هر قانون آماری به توصیف رفتار جبری
(ضرور) کلیتی از اوبژکت ها تحت شرایط معینی می
پردازد.
ب
·
نحوه رفتار هر اوبژکت منفرد، در یک همچو کلیتی، در چارچوب شرایطی که بوسیله جبر
(ضرورت) تعیین
می شود و در محدوده هائی که بوسیله جبر (ضرورت) تعیین می شود،
تصادفی است.
تجزیه رادیو اکتیو اتم اوران
مثال
· هر عنصر شیمیائی رادیو اکتیف بنا
بر قانون N= N0 • e-
تجزیه می شود.
·
این که چه موقع اتم معینی از این
عنصر تجزیه می شود، در چارچوب این قانون، تصادفی
است.
·
اینجا جبر (ضرورت)، در میدانی از تصادفات
قرار دارد و از درون این تصادفات راه خود را به
پیش می گشاید.
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر