شین
میم شین
آمد
زیر ابروشو برداره، چشمش را کور کرد.
·
معنی تحت اللفظی:
·
می خواست موهای زیر ابرویش را بردارد، چشمش
را کور کرد.
1
آمد
زیر ابروشو برداره، چشمش را کور کرد.
·
در این ضرب المثل، دیالک تیک نمودین و ماهوی (اصلی
و فرعی) به شکل دیالک تیک بینائی و زیبائی
بسط و تعمیم داده می شود:
·
سوبژکت مورد نظر به نیت زیباتر کردن کسی و یا
زیبا شدن خویش می خواهد که موهای زیر ابروی کسی را و یا خودش را بردارد.
·
این کار او اما به قیمت نابینائی حریف و یا
خود او تمام می شود.
2
·
این ضرب المثل بیشک ریشه تجربی داشته است:
الف
·
مادر دست و پا چلفتی ـ به عنوان مثال ـ قصد برداشتن موهای زیر ابروی دختر جوانش را
داشته است، ولی به هر دلیلی به چشم او آسیب سانده است.
ب
·
و یا دختر
جوان بی تجربه ای برای اولین بار قصد برداشتن موهای زیر ابرویش را داشته است.
·
ولی به دلایلی به چشمش آسیب رسانده است.
3
·
اگر مثال منفرد و مشخصی برای این ضرب المثل عام و انتزاعی
(مجرد) بجوییم، به مثال های تجربی از قبیل زیر می رسیم:
الف
·
کسی می خواست به پسر و یا دخترش چیزی
بیاموزد.
·
ولی به سبب بی شعوری و بی تربیتی، سیلی محکمی
به صورت او می زند و موجب کر شدن او می گردد.
·
در این جور موادر می توان از این ضرب المثل
استفاده کرد:
آمد
زیر ابروشو برداره، چشمش را کور کرد.
ب
·
اجامر جمهوری یأجوج و مأجوج می خواستند، جامعه
را در سنت رسول اکرم اصلاح کنند.
·
ولی به هر دلیلی جامعه را به تیمارستانی
و در بهترین حالت به طویله ای بدل کرده اند.
·
در این مورد نیز می توان گفت:
آمد
زیر ابروشو برداره، چشمش را کور کرد.
4
·
ایراد این ضرب المثل و ضرب المثل های مشابه
در خصلت توصیفی صرف آنها ست:
·
این جور ضرب المثل ها در حد توصیف پدیده می
مانند و بندرت دست به تحلیل و توضیح پدیده مربوطه می زنند و آن را علت یابی نمی
کنند.
·
مراجعه کنید به توصیف، توضیح در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
·
به همین دلیل نقش آموزشی ـ پرورشی ـ تربیتی آنها
بسیار نازل می ماند.
5
آمد
زیر ابروشو برداره، چشمش را کور کرد.
·
به همین دلیل می توان گفت که این جور ضرب
المثل ها نقش بیدارگر و روشنگر ندارند.
·
یعنی به دانش شنونده چیزی اضافه نمی کنند.
6
آمد
زیر ابروشو برداره، چشمش را کور کرد.
·
این جور ضرب المثل ها چه بسا مخرب و بی
رحمانه و آنتی هومانیستی اند.
·
چون از طعنه و تمسخر و تحقیر و توهین و تخریب
آکنده ند.
·
به همین دلیل به توسعه و تکامل اعضای جامعه کمک
نمی کنند.
·
بلکه برعکس، شکاف میان اعضای جامعه را تعمیق
می بخشند و سدی در راه همزیستی مبتنی بر مساعدت و هماموزی و همکاری و همیاری محسوب
می شوند.
·
به عبارت دیگر، آزارنده اند و نه سازنده.
·
ویرانگرند و نه روشنگر.
·
وحشیانه و بربرمنشانه اند و نه متمدنانه و
فرهنگمندانه.
·
لومپنی اند و نه پرولتری.
·
ضد اجتماعی اند و نه اجتماعی
·
(آ سوسیال اند و نه سوسیال)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر