تحلیلی
از شین میم شین
گوهر جام جم از کان جهانی دگر است
تو تمنا ز گل کوزه گران می داری
گوهر جام جم از کان جهانی دگر است
تو تمنا ز گل کوزه گران می داری
·
معنی تحت اللفظی:
·
گوهر جام جم از معدن جهانی دیگر
است.
·
تو ولی به گل کوزه گران دخیل بسته ای.
·
خواجه در این بیت، به اثبات تئوری مطلقا
خرافی و بی بنیاد موسوم به تئوری بنیاد نیک و بد می پردازد و به تبلیغ بی شرمانه ی
آن مبادرت می ورزد:
·
جام جم همان جام شراب کذائی است که
می توان در آن حوادث جهان را پیشایش به چشم خود دید.
·
مفاهیم جام جم و کوزه در این بیت را نباید بطور
تحت اللفظی معنی کرد و رفت.
·
منظور خواجه چیز بکلی دیگری است.
·
خواجه واژه «جام جم» را با اعضای طبقه
حاکمه و واژه «کوزه گلی» را با توده های مولد و زحمتکش پر می کند تا اولی را عزیز
و نادر و کمیاب جا بزند و دومی را چیزی در حد زباله محسوب دارد.
1
گوهر
جام جم از کان جهانی دگر است
تو تمنا ز گل کوزه گران می داری
تو تمنا ز گل کوزه گران می داری
·
بزعم خواجه عناصر (شیمیائی) متشکله جام جم از بنیاد نیک اند و عناصر
(شیمیائی) متشکله کوزه گلی و سفالین از
بنیاد بد.
·
خواجه به جای عناصر شیمیائی از
مفهوم «گوهر» بهره برمی گیرد.
·
چون در زمان خواجه علم شیمی هنوز
رشد چندانی نداشته است.
·
مفهوم و یا مقوله «گوهر» اما فراتر
از مفهوم «عنصر و یا عناصر شیمیائی» است:
الف
·
مفهوم «عنصر شیمیائی»، یکی از مفاهیم علم منفردی به نام شیمی است.
ب
·
مفهوم «گوهر» و یا «جوهر» (عربی) اما
مفهومی فلسفی است.
·
گوهر و یا جوهر (سوب استانس) به
احتمال قوی از فلسفه جهان باستان و بویژه یونان باستان به ایران آمده است.
2
·
در سیستم های ماتریالیستی فلسفه چین باستان، هند و مصر، اگر چه مفهوم ماده
تصریح نشده، اما اطمینان بی خلل به وجود عینی و مستقل از انسان چیزها و پدیده ها
در طبیعت، همه جا به چشم می خورد.
·
این چیزها و پدیده ها، به نظر نمایندگان ماتریالیسم باستان، از تعداد انگشت شماری از عناصر اصلی
(خاک، آب، هوا، آتش، فلز و چوب) تشکیل یافته اند.
3
·
مشخصه اصلی فلاسفه یونان باستان، در قرن ششم قبل از
میلاد، عبارت است از خلاصه کردن تنوع عینی جهان در یک عنصر واحد:
الف
·
به نظر تالس : آب.
ب
·
به نظر آناکسی منس : هوا
ت
·
به نظر هراکلیت : آتش.
4
·
آموزش اتمیستی که بوسیله لویکیپ و دموکریت بنیانگذاری شده و توسط اپیکور و لوکرتس توسعه و
تکامل یافته بود، عناصر اصلی را ذرات کوچک مادی تجزیه ناپذیر (اتم ها) می دانست، که از نظر فرم،
سازمان و جایگاه با هم فرق دارند و از ترکیب گونه گون اتم
ها تنوع بی پایان چیزها و جهان ها پدید می
آیند.
·
امام صادق هم از اتم به مثابه ذره لایتجزا
نام می برد که به احتمال قوی از یونان به فلسفه اسلامی و یا عربی نفوذ کرده است.
5
·
برخلاف این متفکران ماتریالیست،
که ماده را با یکی از مظاهر مشخص آن یکی می
گرفتند، آناکسی مندر جوهر اصلی را اپیرون می نامید و آن را به عنوان عنصری مادی تعریف می کرد که بلحاظ کمی
و کیفی نامحدود و نامعین است.
6
·
تعریف انتزاعی ـ منطقی
مفهوم اپیرون را
که بر مبنای خواص مشخص چیزها و پدیده ها صورت می
گرفت، می توان اولین نطفه مفهوم فلسفی ماده بشمار
آورد، که توسط ارسطو فرمولبندی شده است.
·
ماده ـ به نظر ارسطو ـ جوهری
است که همه چیزها از آن نشئت می گیرند و از آن تشکیل می یابند.
·
منظور خواجه و شعرای دیگر از گوهر به احتمال
قوی، همین جوهر در فلسفه یونان باستان است.
7
·
به نظر ارسطو ماده چیز
بی خاصیتی است.
·
ماده امکان بالقوه است،
که تنها در پیوند با فرم، جامه واقعیت می پوشد.
الف
·
ماده بنا بر ماهیت خود خنثی و منفعل است و تعین های مشخص خود را تنها بوسیله اصل کوشا، فرم و محرک اولیه کسب می کند.
ب
·
اولین ضربه بر نظریه ارسطو
مبنی بر جدائی حرکت از ماده را تئوری اتمیستی اپیکور وارد می آورد و اندیشه خود جنبی اتم ها را مطرح می سازد.
ت
·
درک ارسطو از ماده، بمثابه امکان وجود صرف از
سوی فلسفه اسکولاستیک قرون وسطی بدون تغییر ماهوی در آن پذیرفته می شود و به خدمت گرفته می شود.
8
گوهر جام جم از کان جهانی دگر است
تو تمنا ز گل کوزه گران می داری
گوهر جام جم از کان جهانی دگر است
تو تمنا ز گل کوزه گران می داری
·
در فلسفه خواجه مفهوم فلسفی جوهر و
یا گوهر در فرم مفاهیم مختلف زیر بسط و
تعمیم می یابد که باید مستقلا مورد بررسی قرار گیرند:
الف
·
بنیاد
ب
·
نهاد
ت
·
طینت
پ
·
ذات
·
و غیره.
9
گوهر جام جم از کان جهانی دگر است
تو تمنا ز گل کوزه گران می داری
گوهر جام جم از کان جهانی دگر است
تو تمنا ز گل کوزه گران می داری
·
تئوری بنیاد نیک و بنیاد بد سعدی و
بعد حافظ منشاء تئولوژیکی (فقهی، شریعتی، قرآنی) دارد و بر دوئالیسم خیر مطلق و شر
مطلق، بر دوئالیسم هابیل و قابیل به مثابه مظاهر خیر مطلق و شر مطلق استوار شده
است.
·
در این جزم مذهبی، دیوار قطوری
میان خوب و بد، خیر و شر کشیده می شود، دیواری که از سر تا پا سوبژکتیف، واهی و من
در آوردی است و در عالم واقع وجود ندارد.
·
جورج بن جورج هم وقتی از محور شر و
محور خیر (بد گایز و گود گایز) دم می زند، همین تئوری تئولوژیکی مورد نظر سعدی و خواجه
را نشخوار می کند.
·
هابیل و قابیلی وجود نداشته و
نخواهد داشت.
·
دوئالیسم هابیل و قابیل در بهترین
حالت، به دلیل سطح نازل شعور نیاکان ما بوده است.
·
محصول تخیل آنها بوده است.
·
چیزها، پدیده ها، سیستم ها و
روندهای هستی خصلت دیالک تیکی دارند و نه دوئالیستی.
·
یعنی ما با دیالک تیک خیر و شر، نور
و ظلمت سر و کار داریم و نه با دوئالیسم خیر و شر و نه با دوئالیسم نور و ظلمت (مانی
پیامبر)
10
گوهر جام جم از کان جهانی دگر است
تو تمنا ز گل کوزه گران می داری
گوهر جام جم از کان جهانی دگر است
تو تمنا ز گل کوزه گران می داری
·
این تئوری تئولوژیکی سعدی و خواجه و
جورج بن جورج و نیچه و هیتلر و اراذل و اوباش دیگر تئوری ضد علمی و ضد واقعی
زیانبار و خطرناکی است و در فرم های مختلف بسط و تعمیم یافته و بهانه و توجیهی
برای جنایات وحشت انگیز گشته است:
الف
·
بر اساس این جفنگ، امیر مؤمنین
بروایتی در شبی هزار نفر را گردن می زند.
ب
·
بر اساس همین تئوری، 6 میلیون نفر در
رایش فاشیسم و ناسیونال ـ سوسیالیسم پس از استثمار بی رحمانه به کوره های آدم سوزی
سپرده می شوند.
ت
·
بر اساس همین تئوری، میلیون ها
دختر و پسر نوجوان چینی بدست اراذل و اوباش میلیتاریسم ژاپن مورد تجاوز جنسی قرار
می گیرند و بطور دسته جمعی قتل عام می شوند.
پ
·
بر اساس همین تئوری، شهرها و
روستاهای چین از سوی میلیتاریسم ژاپن بمباران میکروبیولوژیکی می شوند.
ث
·
بر اساس همین تئوری، 60 میلیون نفر
در جنگ جهانی امپریالیستی دوم به قتل می رسند و دهها هزار شهر و روستا با خاک
یکسان می شوند.
ج
·
بر اساس همین تئوری در جهنم جهل و
جنون فوندامنتالیستی قتل های زنجیره ای آشکار و نهان صورت می گیرند، بی آنکه
اکثریت مردم خمی به ابرو بیاورد.
ح
·
بر اساس همین تئوری، امپریالیسم و فوندامنتالیسم
ملل و گروه های اجتماعی دیگر را مورد یورش بربرمنشانه خونین قرار می دهند و دار و ندارشان
را به غارت می برند.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر