۱۳۹۳ مهر ۲, چهارشنبه

جفنگیات اجنه در « جهان» جیم و جاک (46)

ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﻣﺴﺘﻨﺪ ﻣﻌﯿﺎﺭ ﺍﺻﻠﯽ ﺑﯿﺎﻥ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺍﺳﺖ
ﻭ ﺑﯿﺎﻥ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻫﻢ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ
ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ .
ﺣﻘﯿﻘﺖ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﻭﻗﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻧﻤﯽﺁﯾﺪ،
ﻣﺎ ﺑﻪ ﺳﻤﺘﺶ ﻣﯽﺭﻭﯾﻢ ﻭ ﺁﻥ ﺩﺳﺖ ﻧﯿﺎﻓﺘﻨﯽ ﺍﺳﺖ
ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﺎ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ ﺍﺳﺖ . 
تحلیلی از گاف سنگزاد

·        این مطلب را حریفی برای ما ارسال داشته است.
·        دریافت این مطلب برای ما از دو نظر زیر مفید بوده است:

الف

·        اولا از این نظر که ما می بایستی نسبت به این نظر موضع نظری بگیریم و ابراز نظر کنیم و طبیعتا مغز خواب آلود خود را به کار اندازیم.  



ب

·        ثانیا از این نظر که با مفهوم «عکاسی مستند» آشنا شده ایم.

·        چون ما کمترین خبری از آن نداشتیم.

·        ما فقط می توانیم برای حریف دعا کنیم.

·        چون «داد» دیگری به ازای  «ستد» خویش برای دادن نداریم.

عکاسی مستند 
شعبه‌ ای از عکاسی است که در آن عکاس رخدادهای پیرامونش را ثبت می ‌کند 
و می ‌کوشد از موضوع، بی‌ طرفانه، عکسی واقعیتگرا، واقع نما و راستگو ارائه دهد.
واژهٔ عکاسی مستند در سال‌های رکود اقتصادی کاربرد پیدا کرده است.
عکاسی مستند از کوچه پس کوچه‌ های کثیف و شرایط رقت‌ بار مردم
عکس برداری کرده است.
ویکی پیدیا

·        قبل از تأمل روی مطلب دریافتی، بهتر است روی همین تعریف از مفهوم «عکاسی مستند» خم شویم:   


1
عکاس می ‌کوشد از موضوع، بی‌ طرفانه،  
عکسی  واقعیتگرا، واقع نما و راستگو ارائه دهد.

·        این «قید» (بلحاظ دستور زبان) خر رنگ کن ولی مد روز «بی طرفانه»، قید و بندی شده بر دست و پای رئالیستی اندیشی انسان ها.

·        چون پیش شرط بی طرفی، سکونت در کره بی سکنه و بی طبقه ی مریخ است و نه در کره طبقاتی زمین.


2
می ‌کوشد از موضوع، بی‌ طرفانه،   
عکسی  واقعیتگرا، واقع نما و راستگو ارائه دهد.

·         مفاهیم «واقعیت گرا، واقع نما و راستگو»  مفاهیم تق و لقی اند و معلوم نیست که بر اساس چه معیار عینی می توان عکسی را به این صفات انتزاعی و بی در و پیکر مزین ساخت.

·        عکس هر چقدر هم «مستند» باشد، نمی تواند رئالیستی به معنی حقیقی کلمه باشد.

·        چرا و به چه دلیل؟

3
·        اولا به این دلیل که هر عکسی انعکاس لحظه ای (ممنتان) چیزی است.
·        چیزها اما نه در لحظات مجزای محض، بلکه در دیالک تیک لحظه و روند و به زبان عمر خیام در دیالک تیک دم و عمر بسر می برند.
·        به همین دلیل انعکاس رئالیستی هر چیز هم باید در چارچوب این دیالک تیک صورت گیرد و نه در خارج از آن.
·        درست به همین دلیل عکاسی می تواند وسیله ای برای مانی پولاسیون افکار عمومی باشد و هست.

·        مراجعه کنید به  مانی پولاسیون در تارنمای دایرة المعارف روشنگری


 
4
·        دلیل تولید، بازتولید، تکثیر و توزیع میلیاردی عکس در همه زمینه ها نیز همین است.
·        هدف و آماج طبقه حاکمه، مانی پولاسیون  افکار عمومی و عوامفریبی از طریق عکس است.
·        امروزه به احتمال قوی هر کسی کلکسیونی از عکس دارد و میلیون ها ساعت از وقت ارجمند مردم صرف تهیه و توزیع و تماشای عکس های ساکن و متحرک می شود.

5
·        ضمنا از هر چیز می توان در لحظات مختلف عکس برداری کرد و به تجربه دریافت که هیچکدام از این عکس ها بیانگر بی عیب و راستین آن چیز نیستند.
·        به همین دلیل عکاسان مستند برای عکس برداری از مدلی، عملیاتی و رخدادی کلی انرژی و نیرو مصروف می دارند تا آنچه را که طبقه حاکمه می خواهد، عکس برداری کنند.
·        عکس برداری که سهل است، حتی فیلم برداری از  آنچه که واقعا وجود دارد، محال و غیرممکن است.

6
·        به همین دلیل هم عکاس و هم مدل برای تهیه عکس و یا فیلم به عذاب الیم دچار می شود:
·        در این ماجرا هم پدر مدل بدبخت در می آید و هم پدر خود عکاس مستند و غیرمستند.
·        اگر کسی شک داشت می تواند پای منبر پلی بوی ها و یا پلی میت ها و مدل های نر و ماده بنشیند و قانع شود.

7
·        زیبارویانی که هالی وود و پلی بوی و صنایع سکس و تبلیغات و غیره عرضه می کنند، چه بسا در واقع تهوع آور اند.
·        سران کشورها هم آن نیستند که در عکس های مستند به دیده می گذرند.
·        بلکه آن هستند که طبقه حاکمه می خواهد.
·        عکاسی در هر صورت بغایت مانی پولاتیو است.
·        وسیله ای برای عوامفریبی است.


8
واژهٔ عکاسی مستند در سال‌های رکود اقتصادی کاربرد پیدا کرده است.
عکاسی مستند از کوچه پس کوچه‌ های کثیف و شرایط رقت‌ بار مردم
عکس برداری کرده است.

·        در این وانفسای آخر الزمان نفس عکس برداری مستند از کوچه پس کوچه های کثیف و یا تمیز و کودکان گرسنه و تشنه و بیمار و حتی انتشار آنها تعیین کننده نیست.
·        عکس امروزه  کالا ست.
·        به همان سان که انسان و نیروی کار جسمی و فکری و روحی و روانی انسان کالا ست.
·        عکس خرید و فروش می شود.
·        اگر کسی به اخبار تلویزیونی دقت کند، متوجه کالا وارگی عکس ها و فیلم ها و کلیپ ها و گزارش ها می گردد.
·        اگر قرار بر این باشد که موضع روحانی و یا احمدی نژاد و یا  جورج بوش تقویت شود، عکس های زیبا و فریبا از آنها نشان داده می شوند و اگر قرار بر این باشد که موضع آنها تضعیف شود، عکس های تهوع آور به بیننده بی خبر از خدا و خرما نشان داده می شود. 

·        هدف در هر صورت ریختن همه آب ها به آسیاب طبقه حاکمه است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر