ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﻣﺴﺘﻨﺪ ﻣﻌﯿﺎﺭ ﺍﺻﻠﯽ ﺑﯿﺎﻥ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺍﺳﺖ
ﻭ ﺑﯿﺎﻥ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻫﻢ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ
ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ .
ﺣﻘﯿﻘﺖ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﻭﻗﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻧﻤﯽﺁﯾﺪ،
ﻣﺎ ﺑﻪ ﺳﻤﺘﺶ ﻣﯽﺭﻭﯾﻢ ﻭ ﺁﻥ ﺩﺳﺖ ﻧﯿﺎﻓﺘﻨﯽ ﺍﺳﺖ
ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﺎ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ ﺍﺳﺖ .
تحلیلی از گاف سنگزاد
ﻭ ﺑﯿﺎﻥ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻫﻢ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ
ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ .
ﺣﻘﯿﻘﺖ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﻭﻗﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻧﻤﯽﺁﯾﺪ،
ﻣﺎ ﺑﻪ ﺳﻤﺘﺶ ﻣﯽﺭﻭﯾﻢ ﻭ ﺁﻥ ﺩﺳﺖ ﻧﯿﺎﻓﺘﻨﯽ ﺍﺳﺖ
ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﺎ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ ﺍﺳﺖ .
تحلیلی از گاف سنگزاد
·
این مطلب را حریفی برای ما ارسال داشته است.
·
دریافت این مطلب برای ما از دو نظر زیر مفید بوده است:
الف
·
اولا از این نظر که ما می بایستی نسبت به این نظر موضع نظری
بگیریم و ابراز نظر کنیم و طبیعتا مغز خواب آلود خود را به کار اندازیم.
ب
·
ثانیا از این نظر که با مفهوم «عکاسی مستند» آشنا شده ایم.
·
چون ما کمترین خبری از آن نداشتیم.
·
ما فقط می توانیم برای حریف دعا کنیم.
·
چون «داد» دیگری به ازای «ستد» خویش برای دادن نداریم.
عکاسی
مستند
شعبه ای از عکاسی است که در آن عکاس رخدادهای پیرامونش را ثبت می کند
و می کوشد از موضوع، بی طرفانه، عکسی واقعیتگرا، واقع نما و راستگو ارائه دهد.
واژهٔ عکاسی مستند در سالهای رکود اقتصادی کاربرد پیدا کرده است.
عکاسی مستند از کوچه پس کوچه های کثیف و شرایط رقت بار مردم
عکس برداری کرده است.
ویکی پیدیا
شعبه ای از عکاسی است که در آن عکاس رخدادهای پیرامونش را ثبت می کند
و می کوشد از موضوع، بی طرفانه، عکسی واقعیتگرا، واقع نما و راستگو ارائه دهد.
واژهٔ عکاسی مستند در سالهای رکود اقتصادی کاربرد پیدا کرده است.
عکاسی مستند از کوچه پس کوچه های کثیف و شرایط رقت بار مردم
عکس برداری کرده است.
ویکی پیدیا
·
قبل از تأمل روی مطلب دریافتی، بهتر است روی همین تعریف
از مفهوم «عکاسی مستند» خم شویم:
1
عکاس می کوشد از موضوع، بی طرفانه،
عکسی واقعیتگرا، واقع نما و راستگو ارائه دهد.
عکاس می کوشد از موضوع، بی طرفانه،
عکسی واقعیتگرا، واقع نما و راستگو ارائه دهد.
·
این «قید» (بلحاظ دستور زبان) خر رنگ کن ولی مد روز «بی
طرفانه»، قید و بندی شده بر دست و پای رئالیستی اندیشی انسان ها.
·
چون پیش شرط بی طرفی، سکونت در کره بی سکنه و بی طبقه ی مریخ
است و نه در کره طبقاتی زمین.
2
می کوشد از موضوع، بی طرفانه،
عکسی واقعیتگرا، واقع نما و راستگو ارائه دهد.
می کوشد از موضوع، بی طرفانه،
عکسی واقعیتگرا، واقع نما و راستگو ارائه دهد.
·
مفاهیم «واقعیت گرا، واقع
نما و راستگو» مفاهیم تق و لقی اند و
معلوم نیست که بر اساس چه معیار عینی می توان عکسی را به این صفات انتزاعی و بی در
و پیکر مزین ساخت.
·
عکس هر چقدر هم «مستند» باشد، نمی تواند رئالیستی به
معنی حقیقی کلمه باشد.
·
چرا و به چه دلیل؟
3
·
اولا به این دلیل که هر عکسی انعکاس لحظه ای (ممنتان) چیزی
است.
·
چیزها اما نه در لحظات مجزای محض، بلکه در دیالک تیک
لحظه و روند و به زبان عمر خیام در دیالک تیک دم و عمر بسر می برند.
·
به همین دلیل انعکاس رئالیستی هر چیز هم باید در چارچوب
این دیالک تیک صورت گیرد و نه در خارج از آن.
·
درست به همین دلیل عکاسی می تواند وسیله ای برای مانی
پولاسیون افکار عمومی باشد و هست.
·
مراجعه کنید به مانی
پولاسیون در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
4
·
دلیل تولید، بازتولید، تکثیر و توزیع میلیاردی عکس در
همه زمینه ها نیز همین است.
·
هدف و آماج طبقه حاکمه، مانی پولاسیون افکار عمومی و عوامفریبی از طریق عکس است.
·
امروزه به احتمال قوی هر کسی کلکسیونی از عکس دارد و
میلیون ها ساعت از وقت ارجمند مردم صرف تهیه و توزیع و تماشای عکس های ساکن و
متحرک می شود.
5
·
ضمنا از هر چیز می توان در لحظات مختلف عکس برداری کرد و
به تجربه دریافت که هیچکدام از این عکس ها بیانگر بی عیب و راستین آن چیز نیستند.
·
به همین دلیل عکاسان مستند برای عکس برداری از مدلی،
عملیاتی و رخدادی کلی انرژی و نیرو مصروف می دارند تا آنچه را که طبقه حاکمه می
خواهد، عکس برداری کنند.
·
عکس برداری که سهل است، حتی فیلم برداری از آنچه که واقعا وجود دارد، محال و غیرممکن است.
6
·
به همین دلیل هم عکاس و هم مدل برای تهیه عکس و یا فیلم
به عذاب الیم دچار می شود:
·
در این ماجرا هم پدر مدل بدبخت در می آید و هم پدر خود
عکاس مستند و غیرمستند.
·
اگر کسی شک داشت می تواند پای منبر پلی بوی ها و یا پلی
میت ها و مدل های نر و ماده بنشیند و قانع شود.
7
·
زیبارویانی که هالی وود و پلی بوی و صنایع سکس و تبلیغات
و غیره عرضه می کنند، چه بسا در واقع تهوع آور اند.
·
سران کشورها هم آن نیستند که در عکس های مستند به دیده
می گذرند.
·
بلکه آن هستند که طبقه حاکمه می خواهد.
·
عکاسی در هر صورت بغایت مانی پولاتیو است.
·
وسیله ای برای عوامفریبی است.
8
واژهٔ عکاسی مستند در سالهای رکود اقتصادی کاربرد پیدا کرده است.
عکاسی مستند از کوچه پس کوچه های کثیف و شرایط رقت بار مردم
عکس برداری کرده است.
واژهٔ عکاسی مستند در سالهای رکود اقتصادی کاربرد پیدا کرده است.
عکاسی مستند از کوچه پس کوچه های کثیف و شرایط رقت بار مردم
عکس برداری کرده است.
·
در این وانفسای آخر الزمان نفس عکس برداری مستند از کوچه پس
کوچه های کثیف و یا تمیز و کودکان گرسنه و تشنه و بیمار و حتی انتشار آنها تعیین
کننده نیست.
·
عکس امروزه کالا ست.
·
به همان سان که انسان و نیروی کار جسمی و فکری و روحی و روانی
انسان کالا ست.
·
عکس خرید و فروش می شود.
·
اگر کسی به اخبار تلویزیونی دقت کند، متوجه کالا وارگی
عکس ها و فیلم ها و کلیپ ها و گزارش ها می گردد.
·
اگر قرار بر این باشد که موضع روحانی و یا احمدی نژاد و
یا جورج بوش تقویت شود، عکس های زیبا و
فریبا از آنها نشان داده می شوند و اگر قرار بر این باشد که موضع آنها تضعیف شود، عکس های
تهوع آور به بیننده بی خبر از خدا و خرما نشان داده می شود.
·
هدف در هر صورت ریختن همه آب ها به آسیاب طبقه حاکمه است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر