جلالالدین
محمد بلخی معروف به
مولوی
(604 ـ 672)
سیری در فیه ما فیه
تحلیلی از شین
میم شین
حق یکی است و راه یکی است.
سخن، دو چون باشد.
·
همانطور که در بخش پیشین گفته شد، واژه حق به معانی
متفاوت بکار برده می شود:
·
واژه حق هم به معنی خدا بکار برده
می شود که در بخش قبلی مورد بحث قرار گرفت و هم به معنی حقیقت.
حق یکی است و راه یکی است.
سخن، دو چون باشد.
·
حقیقت یکی است و راه نیل به حقیقت هم یکی است.
·
بنابرین نمی توان در رابطه با حقیقت اختلاف نظر داشت.
1
حق یکی است
·
حقیقت به چه معنی است؟
·
حقیقت به مشخصه احکام (جملات) در رابطه با انطباق آنها با واقعیت امر معینی اطلاق
می شود.
·
واقعیت امری که منعکس می شود.
·
مقوله معرفتی ـ نظری «حقیقت» بیانگر انطباق شناخت عقلی
با واقعیت عینی است.
·
ضد حقیقت، خطا و باطل ست.
·
خطا و باطل به معنی عدم انطباق حکم با واقعیت امری است
که در آن حکم انعکاس می یابد.
مثال اول
·
زمین سیاره ای
است.
·
این واقعیت امری
است که ضمنا حقیقت امری است.
·
چون زمین بر اساس
مشاهدات عینی و بررسی های علمی واقعا هم سیاره ای است.
·
بنابرین، حکم (جمله)
«زمین سیاره ای است»، انعکاس درست چند و چون زمین است.
·
سیاره وارگی زمین یک حقیقت عینی است.
·
یعنی مستقل از هوا و هوس و میل و خواست و بود و نبود انسان ها، زمین سیاره ای
است.
مثال دوم
·
زمین سیاره ای از
طلا ست.
·
این هم واقعیت امری است، ولی نمی تواند حقیقت امری باشد.
·
چون زمین بنا بر مشاهدات عینی و بررسی های علمی از طلا تشکیل نشده است.
·
ادعای «زمین سیاره ای از طلا ست»، ادعای باطلی است و دروغ است.
·
یعنی با حقیقت عینی منطبق نیست.
2
حق یکی است
·
با توجه به این
دو مثال، نمی توان به مولانا حق نداد:
·
حقیقت در مورد زمین یگانه است.
·
یعنی کثرت حقیقت جفنگی بیش نیست.
·
هرگز نمی توان ادعا کرد که هم حکم «زمین سیاره ای است»، حقیقی است و هم ادعای «زمین سیاره ای از طلا ست»، حقیقی است و ما با دو حقیقت سر و کار داریم.
·
کسی که ذره ای عقل در کله داشته باشد، چنین جفنگی را هرگز نمی پذیرد.
3
حق یکی است و راه یکی است.
·
ادعای مولانا اما
مبنی بر یگانگی راه شناخت حقیقت عینی، جفنگی بیش نیست.
·
برای اینکه در چارچوب همین مثال، برای شناخت چند
و چون زمین و کشف سیاره وارگی آن، نه یک راه، مثلا راه گالیله، یعنی مشاهده سیارات
دیگر از تلسکوپ و مقایسه زمین با آنها، بلکه بسته به سطح توسعه نیروهای مولده و
علم و فن دهها راه دیگر هم وجود دارد.
·
مثلا می توان از جو زمین خارج شد و به تماشای عینی زمین پرداخت.
4
حق یکی است و راه یکی است.
·
در رابطه با جنس
زمین نیز به همین سان:
·
برای اثبات بطلان ادعای «زمین سیاره ای از طلا ست»، هزاران راه
وجود دارد، آزمایش شیمیائی عناصر متشکله زمین یکی از این راه ها ست.
·
راه دیگر مثلا به خدمت گرفتن خصلت مغناطیسی زمین و اثبات وجود آهن در آن است.
·
چون طلا نمی تواند خصلت مغناطیسی داشته باشد.
·
بنابرین، ادعای مولانا مبنی بر وحدانیت راه شناخت حقیقت و یا
راه نزدیکتر شدن بدان، یاوه ای بیش نیست.
·
حقیقت عینی را بسته به سطح توسعه علم و فن می توان بطرق مختلف مورد بررسی و تجزیه
و تحلیل قرار داد و شناخت.
5
حق یکی است و راه یکی است.
سخن، دو چون باشد.
·
اگر منظور مولانا
از «سخن» تبیین زبانی حقیقت عینی باشد، نمی توان به او حق ندارد.
·
جمله ای که حاوی حقیقت امر «زمین سیاره ای است» است، تنها سخنی است
که می توان در رابطه با این مثال بر زبان راند.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر