۱۳۹۳ شهریور ۲۱, جمعه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (169)


فصل پنجم
 ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش پنجم
معمای حیات به مثابه موضوع وحشت انگیز فلسفه     
قسمت دوم
ایدئالیسم حیات:
گئورگ سیمل (1858 ـ 1918)

22
  ارنست ترولچ (1865 ـ 1923)
تئولوگ، فیلسوف فرهنگ، سیاستمدار لیبرال
آثار:
آته ئیسم، تئولوژی، مسیحیت (2000)
لوتر و جهان مدرن (2000)
متد تاریخی و دگماتیکی در تئولوژی (1898)
هیستوریسم و مسائل آن (1922)
هیستوریسم و غلبه بر آن (1924)

·        همان دوپهلوئی در تحول طرح سوسیولوژیکی (جامعه شناسی)  سیمل نیز ضمنا آنجا بروز می کند که او نسبت به جامعه شناسی بی علاقه می گردد.

·        به قول ترولچ:
·        «سیمل در سال های آخر عمر خود از بحث راجع به مسائل سوسیولوژیکی مطروحه از سوی من خود داری می کرد و می گفت که دیگر علاقه ای به این مسائل ندارد.»
·        (ترولچ، «هیستورسم و مسائل مربوط بدان»، ص 573)

23
 داوید امیل دورکهایم
آوانگاری فرانسوی
(1858 ـ 1917)
جامعه شناس بزرگ قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم

·        سیمل ـ بسان دورکهایم ـ در زمینه مسائل بنیادی جامعه شناسی در کلیه آثارش از آثار آغازین تا آثار واپسین، با آخرین مسئله حل ناشده خاص جامعه به مثابه موضوع علم جامعه شناسی سر و کله می زند.

الف
·        او مسائل مربوط به جامعه را در روح جا می دهد و ضمنا می خواهد که «موضوع  جدید را، یعنی موضوع خود را که تحقیق در زمینه آن، جامعه شناسی را  به علم مستقل با حد و مرز معین بدل می سازد»، نجات دهد و مورد پژوهش جزء به جزء قرار دهد.

ب
·        سیمل در اثر آغازین خود تحت عنوان «جامعه شناسی. بررسی هائی راجع به فرم های اجتماعیت»، می نویسد:
·        «اکنون تردیدی نیست که کلیه روندهای اجتماعی و غرایز جایگاه خود را در روح دارند و اجتماعیت، پدیده ای روحی است.»
·        (سیمل، «مجموعه آثار»، جلد 2، ص 17، 1958)

ت
·        سیمل در اثر بعدی خود تحت عنوان «مسائل اساسی جامعه شناسی»، علیرغم جا به جائی تأکیدات، با همان مسئله، یعنی با محتوا، خودویژگی و حقانیت طرح خود راجع به جامعه در رابطه با فرد و روان فردی سر و کله می زند و بر توضح پسیکولوژیستی مفهوم جامعه پافشاری می کند:
·        «اگر این مفهوم را در عامیت فراگیرش در نظر گیریم، به معنی تأثیر متقابل روحی میان افراد خواهد بود.»
·        (سیمل، «پل و در» (مقالات فلاسفه راجع به تاریخ، مذهب، هنر و جامعه) ، ص 212، 1957)

24
·        مقوله فرم در خود و برای خود بی زمان و محض و مطلق اجتماعیت (تشکیل جامعه) که قرار بود در پی شیوه نگرش سوسیولوژیکی به تجرید خاص بررسی های غیر پسیکولوژیکی روندهای روحی مشروعیت ببخشد، منشاء نئوکانتیانیستی ـ پوزیتیویستی داشته است.

·        مراجعه کنید به نئوکانتیانیسم، پوزیتیویسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
  
·        سیمل می نویسد:
·        «بدین ترتیب، موضوعات جامعه شناسی را روندهای روحی تشکیل می دهند که واقعیت بی واسطه آنها را در وهله اول، مقولات پسیکولوژیکی تبیین می دارند.
·        این مقولات اما در خارج از هدف نگرش سوسیولوژیکی می مانند که عمدتا فقط در روندهای روانی قرار دارند و چه بسا فقط بوسیله آنها ست که شیئیت (خصلت مادی) اجتماعیت تبیین می یابد.»
·        (همانجا، ص 19)  

25
·        فرم اجتماعیت در جامعه شناسی سیمل در سوبژکتیویته مضاعفی گرفتار می ماند:

الف
·        از سوئی در سوبژکتیویته چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای روانی

ب
·        از سوی دیگر در سوبژکتیویته هدف معرفتی جامعه شناسی که از حد چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای روانی فراتر می رود.

·        نیت اصلی این فرم اجتماعیت که «حدوث روحی را مورد صرفنظر قرار می دهد» (همانجا، ص 18)، عبارت است از نشان دادن «اپریوری (ماورای تجربیت) سوسیولوژیکی» برای بررسی قانونمندی شیئیت همان فرم های اجتماعیت.   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر