خدایی هست.
ولی تنها جاندارانی هستند که رفتارشون طوریه که انگار
خدایی وجود نداره.
ولی تنها جاندارانی هستند که رفتارشون طوریه که انگار
خدایی وجود نداره.
حریفی
میم حجری
اثری از مجله ارجمند هفته
·
پیش شرط باور به خدا، عمل منطقی
انتزاع (تجرید) است.
1
·
خدا انتزاعی ترین چیزها ست.
2
·
مفهوم درخت، نتیجه انتزاع سر و سپیدار و صنوبر و غیره است.
3
·
مفهوم خدا به مفهوم درختی شبیه است
که سرو و سپیدار و صنوبرش گم شده اند.
4
·
خدا با توجه به آیات قرآن، انعکاس
آسمانی ـ انتزاعی برده داران، خوانین، سلاطین و امپراطوران نظامات بردگی است.
·
به همین دلیل هم معبود نامیده می
شود.
5
·
خدا با بنی بشر و ملائکه و اجنه و
جماد و نبات و جانور دیالک تیک معبود و عبد را تشکیل می دهد.
6
·
خدا برده دار مطلق و یونیورسال انتزاعی
است.
7
·
در مفهوم انتزاعی خدا همه نمایندگان
طبقات حاکمه تجرید یافته اند.
·
به همان سان که در مفهوم انتزاعی
درخت میلیون ها نوع مختلف و متنوع درخت تجرید یافته اند.
·
با شنیدن واژه درخت، آدمی به یاد
میلیون ها درخت مختلف و متنوع می افتد.
·
با شنیدن نام خدا نیز به یاد هیرارشی
(هرم سلسله مراتبی) طبقات حاکمه و روحانیت مربوط بدان.
8
·
خدا در قرآن همه اسامی و صفات بد و
خوب قلدران جهان را دارد:
·
جبار و قهار و کذاب و کریم و مکار و
رحمان و رحیم و الی آخر.
9
·
موجودات دیگر قادر به عمل منطقی
انتزاع و یا تجرید نیستند تا به وجود چیزهای انتزاعی ایمان بیاورند.
10
ولی تنها جاندارانی
هستند که رفتارشون طوریه که انگار
خدایی وجود نداره.
خدایی وجود نداره.
·
این ادعای درستی نیست.
·
اگر بنی بشر به خدا و یا به بدیلی
خداگونه ایمان نداشته باشد، به قول داستایفسکی برای او «همه چیز مجاز می شود.»
·
آنگاه جهان به جهنمی بدل می شود.
11
·
جانوران و گیاهان تابع محض قوای
غریزی اند.
·
انسان ولی این مرحله را دیری است
که پشت سر نهاده وعلاوه بر تابعیت قوای غریزی، تابع قوانین و موازین اجتماعی
و عقلی، اخلاقی و غیره است.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر