۱۳۹۲ آبان ۴, شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (50)

 
فصل سوم
گرایشات اصلی، طرز تفکر های اصلی و بحران فلسفه بورژوائی واپسین  
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین

بخش پنجم
بحران جهان بینی بورژوازی واپسین
ادامه 
  
31
 

·        ویلهلم روپکه به این معنا بوده که می نویسد:
·        «سوسیالیسم واکنشی است که گمراهه ای را که همه چیز را به خطر می اندازد، تا انتها طی می کند.»

32

·        سوسیالیسم اما بر خلاف ادعای خود، راه نجات نیست.

33

·        سوسیالیسم و توتالیتاریسم بحران تام (توتال) جامعه را تکمیل می کنند.  

34

·        سوسیالیسم و توتالیتاریسم هر دو ضد راه حل اند.

35

·        سوسیالیسم و توتالیتاریسم حتی آخرین نقطه ای را نشانه گذاری می کنند که ما می توانیم از راه حل فاصله بگیریم.»
·        (ویلهلم روپکه، «بحران جامعه در عصر حاضر»، ص 16، 1942) 
  
36


·        در اواسط سال های 70 قرن بیستم نیز بورژوازی درست همین موضع را اعلام می دارد:
·        توفلر می نویسد:
·        «ما شاهد بحران عمومی صنعتگرائی هستیم، بحرانی که مرزهای سرمایه داری و کمونیسم نوع شوروی را در می نوردد.»
·        (توفلر، «گزارش اکوسپاسم»، ص 7، 1975 )

37
·        ولی نه فقط این.
·        حتی آنجا هم که فلسفه بورژوائی واپسین خود را به مثابه «نوعی از مارکسیسم» جا نمی زند، باید آن را در وهله اول، به مثابه چالش با مارکسیسم ـ لنینیسم و سوسیالیسم رئال (واقعی) تلقی کرد.  

38

·        اینجا هم مارکسیسم ـ لنینیسم به مثابه بخشی از بحران فلسفه و ایدئولوژی بورژوائی معاصر قلمداد می شود.

39

 ارنست توپیچ (1919 ـ 2003)
فیلسوف و جامعه شناس اطریشی
از اعضای محفل وین (پوزیتیویسم)
آثار او
آغاز و پایان متافیزیک
مسائل علمتئوری
مطالبی راجع به انتقاد از ایدئولوژی
جنگ استالین
فلسفه اجتماعی هگل بمثابه آموزش شفا و ایدئولوژی سلطه
شناخت و توهم
انتقاد از ایدئولوژی و تئوری دموکراسی هانس کلسن
شفا و زمان
 بر ضد خطه دروغ

·        مشخصه این روند به عنوان مثال عبارت است از تحقیر پوزیتیویستی مارکسیسم ـ لنینیسم به مثابه اسطوره از سوی توپیچ و به مثابه خرافه از سوی پوپر.

40


·        همین برخورد در بدیهیات ایدئولوژیکی بورژوائی را می توان در جناح فلسفه حیاتی نیز شاهد بود:
·        هایدگر می نویسد:
·        «با وارونه سازی متافیزیک بوسیله مارکس، فلسفه به آخر خط (به حتی الامکان نهائی اش) رسیده است.
·        به پایان خود رسیده است.»
·        (هایدگر، «راجع به امر تفکر»، ص 63، 1969 )   
41

·        هدف حضرات از این چرخش و جا زدن مارکسیسم ـ لنینیسم به مثابه بخشی از دینامیسم بحران فلسفه و ایدئولوژی بورژوائی واپسین قرار دادن مارکسیسم ـ لنینیسم تحت تابعیت بحران ایدئولوژی بورژوائی و جا زدن آن به مثابه مشخصه بحران این ایدئولوژی است.   

42

 کوستاس اکسلوس (1924 ـ 2010)
فیلسوف یونانی
مدرس در فرانسه  

·        در فلسفه و ایدئولوژی بورژوائی واپسین قاطعانه از «بحران مارکسیسم ـ لنینیسم» سخن می رود:
·        اکسلوس می نویسد:
·        «بحران مارکسیسم را نمی توان از بحران جهان مدرن مجزا ساخت.
·        ضمنا مارکسیسم به بحران تاریخ جهانی منجر می شود.»
·        (اکسلوس، «خط فکری جهانی»، ص 210، 1970 )   

43

 هنری لفبور (1901 ـ 1991)
فیلسوف، روشنفکر و جامعه شناس به اصطلاح مارکسیست فرانسوی
پدر ناآرامی های دانشجوئی پاریس در سال 1968
مؤلف کتب بیشمار

·        و در جای دیگر اعلام می شود که مارکسیسم ـ لنینیسم «دچار مشکل گشته و شاید از بین برود و یا حتی بدست خود نابود گردد.»
·        (هنری لفبور، «مانیفست دیفرانسیال»، ص 17، 1970)

44

·        موضع فلسفه و ایدئولوژی بورژوائی واپسین در قبال مارکسیسم ـ لنینیسم کلا از همین قرار است:
·        فلسفه و ایدئولوژی بورژوائی واپسین مارکسیسم ـ لنینیسم را به مثابه بخشی از بحران خود قلمداد می کند. 
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر