سعدی
(دکتر حسین رزمجو، «بوستان
سعدی»، ص 118 ـ 119)
ریاضت کش از بهر نام و غرور
که طبل تهی را رود بانگ دور
·
معنی تحت اللفظی:
·
کسی که به دلیل
خودخواهی و به نیت نام و آوازه در کردن، ریاضتکشی پیشه می کند، به طبل توخالی
شباهت دارد که علیرغم توخالی بودن، بانگش تا دوردست ها می رود.
·
سعدی در این بیت مختصر چندین شناخت افزار دیالک تیکی را بسط و تعمیم می دهد تا منظور
خود را به خواننده ابلاغ کند:
1
ریاضت کش از بهر نام و غرور
·
سعدی با مفهوم «ریاضتکش» دیالک تیک ریاضت و لذت را به خواننده آموزش می دهد.
·
اکنون حتما حریفی می خواهد بداند
که آموزش دیالک تیک ریاضت و لذت به چه درد خواننده می
خورد؟
2
ریاضت کش از بهر نام و غرور
·
شناخت افزار دیالک تیکی ساز و برگ تفکر مفهومی است و مثل هر دست افزاری فقط اگر فونکسیون (عملکرد) آن را و نحوه
کاربست آن را بدانیم، مفید می افتد.
·
چرخ خیاطی فقط وقتی مفید می افتد که
ما اولا بدانیم که فونکسیون آن، دوخت و دوز است.
·
ثانیا بتوانیم با آن کار کنیم.
·
در غیر این صورت بی ارزشتر از سطل و طشت و طبل خواهد بود که ما هم از فونکسیون شان
باخبریم و هم فوت و فن استفاده از آنها را آموخته ایم.
·
شناخت افزارهای دیالک
تیکی چه فونکسیونی دارند؟
3
ریاضت کش از بهر نام و غرور
·
شناخت افزارهای دیالک
تیکی برای شناخت چیزها و پدیده ها هستند.
·
ولی برای کاربست آنها باید باید
بدانیم که نقش تعیین کننده از آن کدام قطب دیالک تیکی است.
·
مثلا در دیالک
تیک ریاضت و لذت، نقش تعیین کننده از آن
قطب ریاضت است و یا از آن قطب لذت.
·
بعضی ها بر آن بوده اند که نقش
تعیین کننده از آن لذت است و لذا تئوری غنیمتدانی دم (لحظه)
را تبلیغ کرده اند.
·
بعضی ها اما بر عکس آنها، نقش
تعیین کننده را از آن ریاضت می دانند و صرفنظر از لذت را تبلیغ می کند.
4
ریاضت کش از بهر نام و غرور
·
سعدی در این بیت می کوشد که نسبت به
این دیالک تیک موضع بگیرد.
·
او برای ریاضتکشی
به مثابه فرم، دو محتوای
مختلف قائل می شود:
·
یعنی دیالک
تیک فرم و محتوا را به دو شکل زیر بسط و تعمیم می دهد:
الف
·
اولا به شکل دیالک تیک ریاضت و نام و غرور
ب
·
ثانیا به شکل دیالک تیک ریاضت و خلوص قلبی
یعنی بی اعتنا به نام و خودخواهی و فخر فروشی.
5
·
بعد اولی را می کوبد و دومی را می
ستاید.
·
ضمنا به خواننده آموزش می دهد که
در فرم واحدی (ریاضتکشی) می توان محتواهای مختلف، متفاوت و حتی متضاد گنجاند.
·
وقتی می گوییم که آثار سعدی بهترین وسیله برای تمرین و آموزش تفکر مفهومی است، به همین دلیل است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر