بهروز خلیق
اما در این زمینه سئوالات متعددی مطرح است که
ما در گذشته از کنار آن ها می گذشتیم:
آیا قوانین و نظریهها در علوم طبیعی از جامعیت برخوردارند و یا اینکه در محدوه معین عملکرد دارند؟
آیا بر طبیعت، تاریخ، جامعه و اندیشه قوانین عامی حاکم است؟
آیا در حوزه تاریخ و جامعه، کشف قوانین مطرح است یا پارادایمسازی و نظریه پردازی توسط انسان؟
آیا تاریخ و جامعه از قوانین معینی پیروی میکنند؟
آیا قوانین و نظریهها در علوم طبیعی از جامعیت برخوردارند و یا اینکه در محدوه معین عملکرد دارند؟
آیا بر طبیعت، تاریخ، جامعه و اندیشه قوانین عامی حاکم است؟
آیا در حوزه تاریخ و جامعه، کشف قوانین مطرح است یا پارادایمسازی و نظریه پردازی توسط انسان؟
آیا تاریخ و جامعه از قوانین معینی پیروی میکنند؟
آیا میتوان در علوم اجتماعی از قوانین
جامع و فراگیر صحبت کرد و یا اینکه در علوم اجتماعی پارادایمهائی مطرح است که
برای تبیین پدیدههای اجتماعی توسط نظریهپردازان ارائه میشوند؟
آیا ما تنها با یک پارادایم و نظریه برای تبیین تاریخ و جامعه روبرو هستیم و یا با پارادایم های متعدد؟
اگر با پارادایمهای متعدد روبرو هستیم، آیا فقط یکی از پارادایمها بیان تمام حقیقت و تبیین کننده تمام وجوه یک پدیده است (فراپارادایم)؟
آیا ما تنها با یک پارادایم و نظریه برای تبیین تاریخ و جامعه روبرو هستیم و یا با پارادایم های متعدد؟
اگر با پارادایمهای متعدد روبرو هستیم، آیا فقط یکی از پارادایمها بیان تمام حقیقت و تبیین کننده تمام وجوه یک پدیده است (فراپارادایم)؟
یا اینکه این و یا آن پارادایم وجوهی از
پدیده را تبیین میکنند و به برخی مسائل پاسخ میدهند؟
آیا پارادایمها از جامعیت و حتمیت برخوردارند و یا در حوزه معین قادر به تبیین پدیده های اجتماعی هستند؟
آیا پارادایمها از جامعیت و حتمیت برخوردارند و یا در حوزه معین قادر به تبیین پدیده های اجتماعی هستند؟
سرچشمه :
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
میم
حجری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر